Terugblik

Een auto is vrijheid

Het idee achter de Nationale Oldtimerdag werd een kwart eeuw geleden geboren. Lelystad organiseerde begin jaren tachtig van de vorige eeuw jaarlijks een buitenlandse week en in 1983 richtte de aandacht zich op Groot Brittannië. Een groepje enthousiaste Lelystedelingen had een avond zitten discussiëren over de programmainvulling en kwam per toeval op de inbreng van specifieke Britse automobielen als Rolls Royce, Bentley, Aston Martin, MG en Lagonda.

Auto in top tien van uitvindingen van de eeuw
William van der Meulen nam bij dat onderwerp het voortouw en vroeg zich hardop af of het geen mogelijkheid zou zijn om clubdelegaties van vermaarde Britse sportautomobielen als MG, Morgan, Jaguar, Triumph, Austin Healy en Singer naar de Flevolandse hoofdstad te halen. De auto leek dan wel een alledaags verschijnsel, maar hij was er van overtuigd dat als alle uitvindingen van de 20ste eeuw op een rijtje zouden worden   gezet, de auto absoluut een top 10 plaats zou verwerven. Dat leek een aardig uitgangspunt voor een Britse sportwagen-presentatie in de Britse Week in Lelystad.

Samenwerking met KNAC, ANWB en FEHAC
Vanuit het organiserende comité werd een voorbereidingsgroepje gevormd met daarin naast William van der Meulen de uit het locale bedrijfsleven afkomstige Trudy van Lubek – de Vos. Zij, vrouw van een actieve ondernemer en hij, manager public relations en stadspromotie van de gemeente Lelystad. De één een conceptontwerper en promotiebedenker, de ander een administratief en financieel onderlegde structuurbeheerder. Eén ding hadden ze gemeen: hun voorliefde voor historische automobielen en de nostalgische en cultuurhistorische waarde van deze vierwielers. Samen begonnen zij aan het leggen van contacten met de betrokken merkenclubs, met organisaties als de KNAC, ANWB en de FEHAC om hun idee onder de aandacht te brengen. Zij stopten al hun energie in de mogelijkheid een presentatie met meerdere merken tegelijkertijd te houden. De presentatie tijdens de Britse Week werd een doorslaand succes, mede door de gestaag neergutsende regen.

Britse sportautomobielen
In totaal 26 Britse sportauto’s kwamen bijeen op De Meent, het evenemententerrein aan de rand van het stadscentrum. Nog voordat het programma officieel begon, gingen de hemelsluizen open. Alle deelnemers en hun partners kwamen bijeen in de mobiele directiewagen van Moes Bouwbedrijven. Schuilen. Er kwamen prachtige verhalen los over de aankoop en de restauratie van deelnemende automobielen. Ook nostalgische herinneringen aan de soms in boeken beschreven geschiedenis van de auto’s. De tijd vloog voorbij, de rit door het centrum werd vanwege de weersomstandigheden gecancelled en de voorraad koffie, thee en vooral sherry en rode wijn raakte op. Nieuwe voorraad werd ingeslagen (onder een grote paraplu) bij de dichtbij zijnde Albert Heijn Supermarkt en slijterij Mitra. Rond de klok van 16.00 uur vertrokken de eerste deelnemers huiswaarts, sommige werden door hun volwassen nageslacht opgehaald omdat zelf rijden niet echt verstandig was. Uitbundig was het uitzwaaien en velen riepen (in koor): dat moeten jullie volgend jaar zeker weer doen ! Zo werd een fundament onder de Nationale Oldtimerdag gelegd.

Automobiel als brug tussen culturen
Een auto markeert vrijheid, maakte de mens mobiel. De auto is een bindmiddel tussen mensen en volkeren, een brug tussen culturen. Wie kijkt naar het begin van de autogeschiedenis ziet dat vele merken – genoemd naar de oorspronkelijke eigenaar – voorbeelden zijn van rollend beeldhouwwerk. Of het nu gaat om Bugatti, Cadillac, Minerva, Chevrolet, Daimler, Packard, Spijker of Rolls Royce, het zijn merknamen die nimmer in de vergetelheid zullen raken. Die cultuurhistorische waarde – een eendaags rijdend automuseum – is de basis geworden van een openlucht evenement dat in ons land op eenzame hoogte staat. Uitgaande van de waardering en het respect voor hen die deze mobiele historie met eigen financiële middelen en vooral met veel liefde en tijd levend houden en de kans biedend aan een groot publiek om de vroegere ontwerpen – passend in het sociaal-maatschappelijk tijdbeeld van destijds – te aanschouwen en om de meer persoonlijke emotionele gevoelens die auto’s bij velen oproepen de vrije loop te laten.

Cultuurhistorie is van iedereen
De Nationale Oldtimerdag is meer dan een auto-evenement. Het is een stap in het verleden in de dynamische wereld van vandaag. Een evenement met allure. Voor bezoekers en deelnemers gastvrij en onderhoudend. Behalve het aanschouwen van historische techniek en design, smakelijk eten en drinken, topentertainment in de vorm van muzikale presentaties en straattheater. Een dag lang genieten, beleven en herbeleven. Een traditie die garant staat voor grote bezoekersaantallen en die de naam van de stad (inter)nationaal uitdraagt in de wereld van veteran, vintage en classic cars. De Nationale Oldtimerdag is, in samenwerking met vele trotse automobielbezitters, uitgegroeid tot een presentatie met 400 automobielen, ruim vijftig medewerkers (verkeersregelaars, stewards en marshallers) en een organisatiecomité met 12 leden. Nog steeds met het eigenzinnige principe dat deelnemers geen inschrijfkosten hoeven te betalen om hun eigen auto te laten zien en geen toegangsprijs voor het publiek omdat cultuurhistorie van iedereen is.

 

Fraaie autoplaquette beschikbaar voor de Masterclass

Tijdens de 25e editie van de Nationale Oldtimerdag in 2009 zijn de automobielen die in het verleden tot de top drie in hun categorie behoorden, onderscheiden met een fraaie autoplaquette in het kader van het zilveren jubileum. Deelnemers aan de komende 27e editie die er in 2009 en 2010 niet bij konden zijn, maar wel in voorgaande jaren tot de Master Class wisten door te dringen, krijgen alsnog een dergelijke plaquette. Zij hebben het verdiend en wij kunnen in de deelnemerslijsten precies zien wie er al wel en wie nog niet een dergelijke welverdiende onderscheiding heeft gekregen. U kunt bij uw aanmelding (via de website of het inschrijvingsformulier) zelf aangeven of uw auto ooit in de prijzen is gevallen en daarmee in de Master Class is ingedeeld.

NB: De onderscheiding wordt toegekend aan de destijds door de jury beoordeelde en gekwalificeerde automobiel en niet aan een persoon.