Citroen Centennial Celebration

Roelof Limoenman is een Amsterdamse joodse handelaar in groenten en fruit. In 1811, als Napoleon Bonaparte oproept om een achternaam te laten registreren, wordt zijn achternaam vastgelegd. Zijn zoon Barend is een juweliersknecht en die verandert zijn achternaam in Citroen. De zoon van Barend, Levie, is diamanthandelaar in Amsterdam en hij verhuist in 1873 met zijn Poolse ega naar Parijs. Zij krijgen in 1878 een zoon, André. Zijn schoolmeester adviseert hem om vanwege de Franse taal en uitspraak een trema te plaatsen op de e in zijn achternaam. En zo wordt het André Citroën.

Hij heeft al vroeg een grote interesse in techniek. Na zijn studie als ingenieur wordt hij in 1906 directeur van het in 1895 door twee broers opgerichte Automobiles Mors. In 1915 begint hij een munitiefabriek waar uiteindelijk 24 miljoen mortiergranaten worden geproduceerd voor de Eerste Wereldoorlog. In 1919 start hij zijn eigen autofabriek Automobiles André Citroën SA en kwam hij met de Citroën A als eerste model op de markt. De modellen A, B en C waren vervolgens zeer succesvol. In 1934 ging zijn bedrijf failliet onder meer door de grote investeringen in de ontwikkeling van de Citroën Traction Avant. Het bedrijf werd overgenomen door de broers André en Edouard Michelin, die als bandenleverancier (opgericht in 1889) een grote schuldeiser waren van Citroën. André Citroën overleed in 1935 aan de gevolgen van darmkanker.

Het automerk Citroën bestaat in 2019 precies honderd jaar en dat memorabele feit zal niet onopgemerkt voorbij gaan. De Nationale Oldtimerdag schenkt daar uitgebreid aandacht aan en het geeft de komende editie een Frans karakter.

Klik hier voor een indrukwekkende video reportage. 

La Belle Epoque

De 3e editie van de ‘Belle Epoque’ belooft opnieuw een succes te worden. De periode van 1890 tot 19...

Editie 2019

LEES MEER

Classic Supercars

De ‘Super Car’ doet zijn intrede in het programma. Tijdens de 35e editie van de Nationale Oldtimerd...

Editie 2019

LEES MEER

22e lustrum van Bugatti

De van oorsprong Italiaanse familie Bugatti vestigde zich in 1902 in het toen nog Duitse Molsheim (E...

Editie 2019

LEES MEER

Alvis 100 jaar

Alvis Caren Engineering Company Ltd was een Britse fabriek in Coventry, van 1919 tot 1967. Naast aut...

Editie 2019

LEES MEER

The Roaring Twenties

‘The Roaring Twenties’ in het middelpunt van de schijnwerpers De periode van 1920 tot aan de Wallst...

Editie 2019

LEES MEER

Editie 35

Uitslag Klasse A/B ‘Belle Epoque’ 1900-1918: 1e  Stanley Steamer Model 70 Touring 1910 | W. Nijsse...

Editie 2019

LEES MEER

Programma

16 juni 2019 Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan ...

Editie 2019

LEES MEER

Optredens

The Music Truck – DJ’s on wheels The music truck is een Chevrolet 3100 pick-up uit 1953. De auto ri...

Editie 2019

LEES MEER

Deelnemers

De Nationale Oldtimerdag kent al jaren een top deelnemersveld die naast een Masterclass (winnaars va...

Editie 2019

LEES MEER

Tourtocht

De Nationale Oldtimerdag kent een voor de deelnemers verrassende toertocht met een lengte van ruim 6...

Editie 2019

LEES MEER

Locatie

De Bataviaboulevard in combinatie met de Bataviahaven vertegenwoordigt de kernwaarden van Lelystad: ...

Editie 2019

LEES MEER

Social media

Links en media

  • Historie
  • Persberichten
  • Foto rapportages

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Wijngaard 12 | 8212 CB  Lelystad | 0320-233014
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

Log In or Sign Up

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.