Editie 2016

50 jaar Ford Mustang

De Ford Mustang is wellicht het meest opvallende en attractieve model van Ford USA. De type- aanduiding is afkomstig van stylist in dienst van Ford, John Najar, die de naam van het jachtvliegtuig North American P-51 Mustang uit de Tweede Wereldoorlog (375 Squadron van de United States Air Force) overnam. De combinatie van sportieve uitvoering en relatief lage prijs – in 1965 $ 23.000 – maakte de auto in 1964 (2e helft van dat jaar) en 1965 zeer succesvol in de verkoopcijfers. Een topmodel in de moordende concurrentiestrijd met General Motors. De Ford Mustang – een tweedeurs auto met vier zitplaatsen - wordt nog geproduceerd en is in de Verenigde Staten nog steeds bijzonder populair. Dat type werd tussen 1965 en 1967 ook in Nederland geassembleerd bij de Ford fabriek bij de Westhaven in Amsterdam. Het oorspronkelijke model uit eind 1964 werd in de Verenigde Staten verkocht als ‘1965 Mustang’ en dat brengt deze fraaie klassieker tot een 50-jarig jubileum. De eerste presentatie vond plaats tijdens de ‘World’s Fair’ (wereldtentoonstelling) in New York City. De Amerikanen bedachten al snel een bijnaam voor deze automobiel: ‘Poor Men’s Ferrari’. De Ford Mustang figureerde in vele beroemde films zoals ‘Goldfinger’ (1964) met Sean Connery als geheimagent 007, ‘Bullitt’ (1968) met Steve McQueen in de hoofdrol, ‘Diamonds are forever’ (1971) met Ian Flemming als regisseur en ‘I am Legend’ (2007) met filmacteur Will Smith. In 2015 verschenen nieuwe modellen Ford Mustang op de markt (fastback coupé en convertible) uitgerust met ofwel een 2.3 lt. Eco Boost motor ofwel een 5.0 lt. V8 motor. Een terugblik op deze periode van 50 jaar is dubbel en dwars op zijn plaats.

Status Topevenement van Nederland

FIVA en Unesco Werelderfgoed Commissie besluiten:
Internationale hoge erkenning voor Nationale Oldtimerdag

Het bestuur van de Nationale Oldtimerdag is bijzonder verheugd dat de 32e editie van dit grootste en vrij toegankelijke oldtimerevenement van ons land door de Federation Internationale Vehicules Anciens (FIVA) op 10 mei jl. is aangewezen voor de status van topevenement in Nederland om het World Motoring Heritage Year te markeren. Dit is gebeurd op voordracht van de FEHAC in nauwe samenwerking met de Unesco Werelderfgoed Commissie.

Het ‘World Motoring Heritage Year’ is tijdens het jaarcongres van de FIVA, met officiële departementen in West-Europa & United Kingdom, USA & Canada, Mexico, Argentinië, Zuid-Oost Azië, Australië & Nieuw Zeeland, uitgeroepen om het 50-jarig bestaan van de organisatie op bijzondere wijze te accentueren. Daarnaast om de cultuurhistorische waarde die besloten ligt in de ontwikkeling van historische voertuigen in het algemeen en in die van historische automobielen in het bijzonder, te verhogen. De FIVA en haar aangesloten organisaties zetten zich in voor de erfgoedwaarde van historische voertuigen en markeren het ‘World Motoring Heritage Year’ via een speciale vorm van waardering voor evenementen die wereldwijd het accent leggen op ‘erfgoed dat beweegt’. Dit vormt een krachtige impuls voor de waardering voor mobiel erfgoed. Voor ons land is deze bijzondere erkenning als enige toegekend aan de Nationale Oldtimerdag, die met haar missie en doelstelling volledig aansluit bij hetgeen wordt omschreven als een kwalitatieve hoogwaardige terugblik op de automobielgeschiedenis. De Unesco Wereld Erfgoed Commissie heeft de erkenning goedgekeurd en overgenomen.

In een reactie op de verrassende erkenning reageert voorzitter William van der Meulen met: “Dit is een onverwachte maar zeker passende erkenning van de opgebouwde status van de Nationale Oldtimerdag. Het is een evenement dat in zich ruim dertig jaar tijd ontwikkelde tot een eendaagse museale rijdende topcollectie met jaarlijks ruim 400 eigenaren en collectioneurs van historische automobielen en waarbij meer dan 20.000 bezoekers onder de indruk zijn van techniek en design uit (lang) vervlogen jaren. Wij zijn verheugd en emotioneel geraakt door de erkenning van de FIVA en de instemming van de Unesco Werelderfgoed Commissie. Het inspireert ons om op die ingeslagen weg door te gaan en te tonen hoe de komst van de automobiel de samenleving blijvend heeft veranderd. Een fantastische waardering voor ons complete vrijwilligersteam dat jaarlijks maandenlang aan de voorbereiding werkt. Of het nu gaat om personenauto’s, brandweervoertuigen, bedrijfs-automobielen of bussen; stoomvoertuigen, veteran, vintage of classic cars; de Nationale Oldtimerdag presenteert niet alleen automobielgeschiedenis, maar laat aan de hand van tijdmodellen de invloed zien van de auto op de samenleving in – vooral – de 20e eeuw. In die zin draagt het evenement bij aan de cultuurhistorie in ons land”, aldus Van der Meulen.

Dit jaar is de Nationale Oldtimerdag op zondag 19 juni van 09.00 tot 17.00 uur aan de Bataviaboulevard in de Flevolandse hoofdstad Lelystad en - zoals altijd - is de toegang tot het parcours gratis.

Editie 32

Topmobielen bezorgen de jury kopzorgen

Zondag 19 juni jl. vond aan de Bataviaboulevard in Lelystad het grootste gratis toegankelijk oldtimerevent van Nederland plaats, de Nationale Oldtimerdag. Ruim 20.000 mensen bewonderden en genoten van meer dan 400 historische auto’s, bussen, rond- en platbodemschepen van de VSRP en reddingsboten van de KNRM. Het weer was prachtig, zon met een aardige bries, waardoor al vroeg het evenemententerrein vol liep en na afloop mensen lang bleven nagenieten op de terrassen rond de haven.

Vanaf 08.00 uur arriveerden in een lange stroom deelnemers met hun prachtig gepoetste auto’s, pruttelend, grommend of bijna geruisloos op de Bataviaboulevard, waar zij naar hun plek werden verwezen door de in geel geklede marshallers. Eenmaal op hun plek aangekomen werden de deelnemers bekeken door vroege enthousiastelingen die vanaf het begin van de dag bij deze oldtimermeeting aanwezig waren.

Voor de laatste keer in haar rol als burgemeester werd de Nationale Oldtimerdag officieel geopend door Margreet Horselenberg en samen met Tiddo Bresters, lid van het bestuur van de Fédération Internationele Vehucules Acien (FIVA) en het hoofd van de Culturele afdeling van de Duitse ambassade dr. Holger Ruthr, gaf zij het startschot voor de 32e editie van het evenement. Uitgebreid werd in de openingsceremonie stilgestaan bij de toekenning van de status ‘high standard’ door de FIVA en de UNESCO World Heritage Commission als enige evenement in ons land. Deze internationale erkenning is voor de organisatie een enorme opsteker.

Uiteraard ontbrak de beoordeling van de automobielen door een deskundige jury niet. Zij kwamen na twee beoordelingsrondes en de nodige discussie-elementen tot de volgende uitslag:
Vredestein Trophy ‘Best of the show 2016’: Panhard et Levassor Tonneau (1900) – Hennie Kennis (Valkenswaard) – hoogste puntentotaal van de dag
Eerste prijs in categorie Bus: GTW Krüpp Verheul (1936) – Stichting Veteraan Autobussen (SVA)
Turtle Wax ‘Twinkle Show’ (mooist gepoetst): Packard 726 Straight Eight Sedan (1930) H. Valkema (Kuinre)
State of Art ’Prix d’Elegance’: Rolls Royce Silver Cloud II (1959) – J. Dashorst (Den Dolder)
Categorie tot en met 1918: Panhard et Levassor Tonneau (1900) – Hennie Kennis Valkenswaard
Categorie 1919 – 1930: Citroën C3 (1925) – F.J.A.Valkema Kuinre
Categorie 1931 - 1945: BMW 327 Cabriolet (1937) – J. Bolink Wilp
Categorie 1946 – 1960: Mercedes Benz 220A Cabriolet – W. Bijsterbosch Welsum
Categorie 1960 – 1970: Rolls Royce Silver Cloud II (1962) – H. Gortemulder Enschede
Categorie Specials: Dodge Brothers Serie 30 Ambulance (1920) – H. Waldeck De Wijk
Master Class: Cadillac 353 Convertible Coupé (1930) – J. Kieftenburg Pingjum

Nationale Oldtimerdag Lelystad

De Nationale Oldtimerdag in Lelystad is het jaarlijks terugkerende festijn voor historische automobielen, dat plaatsvindt op de derde zondag in juni. Het evenement heeft een uniek podium aan de boorden van de vroeger zo onstuimige Zuiderzee (Bataviaboulevard Lelystad). Ieder jaar weten ruim 400 vintage, veteran en classic cars de weg naar dit unieke podium te vinden. Deze oldtimermeeting is uitgegroeid tot de grootste in haar soort in ons land en is gratis toegankelijk. Wij hopen u tijdens de 32e editie te kunnen verrassen met bijzondere automobielen of de lustrums van illustere automerken als Ford Mustang en BMW.

MOBIELE CULTUURHISTORIE IN DE SPOTLIGHTS

Met 400 historische automobielen, klassieke rond- en platbodemschepen, roemruchte reddingboten, straattheater en 20.000 bezoekers is het evenement het grootste vrij toegankelijke eendaagse oldtimerevenement van Nederland.

Het wandelgebied tussen het opmerkelijke appartementencomplex enerzijds en het soms onstuimige water anderzijds heeft nu nog een open ambiance met opgroeiende lindebomen, zitbanken langs de promenade en met uitzicht biedende terrassen van de gevestigde horecaondernemers. Niets wijst er op dat hier de derde zondag in juni historische automobielen komen binnen rijden en hun opstelplaats zoeken, pagodetenten verrijzen, reddingssloepen liggen afgemeerd, rond- en platbodems een plekje vinden in de havenkom en muzikanten hun weg zoeken in een sfeer van gastvrijheid en genoeglijkheid. Qua aankleding, media-aandacht, optredens en catering is het evenement uniek. De deelnemers zijn gast. De bezoekers hebben vrij toegang en kunnen genieten van veteran, vintage en classic cars die ronkend en pruttelend voorbij komen, reddingsschepen met een heroïek verleden en rond- en platbodems van Nederlandse makelij.

Dit jaar biedt een primeur. Op het water zijn er voor liefhebbers van historische vaartuigen voor het eerst aandachttrekkende presentaties. Zo organiseert de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) bij het boothuis van het KNRM-reddingstation Lelystad een Historische Reddingbootdag. Diverse roemruchte reddingboten als de ‘Dorus Rijkers’ (1923), ‘Insulinde’ (1926), ‘Prins Hendrik’ (1953) en ‘Calot’ (1960) meren af en zijn te bezichtigen. Schepen die allen een verhaal meebrengen van een herkenbaar scheepsdrama of een bijbehorende indrukwekkende redding. De Vereniging Stamboek Rond- en Platbodemschepen (VSRP) organiseert in de Bataviahaven een ledenmeeting waarbij types als schokker, botter, klipper, schouw, Staverse Jol en Lemsteraak te bekijken zijn. Schepen en scheepstypen van hout en van staal, enkelen meer dan zeventig jaar oud.

Voitures de ‘La Douce France’

In het begin van de vorige eeuw kwamen er in Frankrijk diverse kleine autoproducenten op de markt. Veelal merken die na een korte tijd hun deuren moesten sluiten wegens gebrek aan financiën of die door andere grotere ondernemingen werden overgenomen. Op initiatief van een pure liefhebber van de Franse autohistorie, Fons Alkemade uit Haarlem, en met hulp van enkele collectioneurs en verkooporganisaties heeft de komende Nationale Oldtimerdag een aantal van deze vaak onbekende Franse merken te gast. Daarbij gaat het onder meer over DeDion Bouton, La Ponette, Panhard et Levassor, Deutsch & Bonnet, Peugeot Bébé, Nagant, Salmson, Amilcar, Lion Peugeot, Mathis, Rally, Rosengart, La Licorne, Delage en Bugatti.

De Franse automobielhistorie uit de periode 1896 tot en met 1920 is wat verloren geraakt bij de opkomt van de Britse en met name Amerikaanse automobielindustrie. Frans taalgebruik uit die tijd rond de autoproductie is nog terug te vinden in woorden die in de Nederlandse taal zijn ingevoerd als voiture, claxon, chauffeur, concours, monteur, remise, trottoir en carrosserie. Termen als Grand Tourismo en Grand Vitesse herinneren eveneens aan de Franse periode.

Catalina Vliegboot is een vorm van ‘Varend Erfgoed’

De Consolidated PBY-5A Catalina vliegboot is van Amerikaanse makelij. De ’machine’, uitgerust met twee zware stermotoren met in totaal 28 zuigers, viert dit jaar haar 75e geboortedag (1941). Een amfibisch vliegtuig dat onder het thema ‘Erfgoed dat beweegt’ past bij de Nationale Oldtimerdag. Het is een kruising tussen een vliegtuig en een boot, de romp met de vorm van een schip en daarboven een vleugeldek met een opvallende spanwijdte.

Passagiers ervaren een onbeschrijfelijk gevoel van de golven die tegen de romp slaan tijdens een waterlanding, het opspuitende water wanneer het toestel met grommende motoren vaart maakt om zich uit het water te verheffen, het fantastische uitzicht uit de panoramakoepels in het toestel en de mogelijkheid om over de schouders van de captain mee te kijken tijdens de vlucht.

Tijdens de 2e Wereldoorlog werden de Catalina’s ingezet om Duitse onderzeeboten te bestrijden en om drenkelingen van koopvaardijschepen die door Duitse torpedo’s waren getroffen op te pikken. De Catalina die tijdens de Nationale Oldtimerdag – als het weer het toestaat – en fly-pass uitvoert heeft vier vijandelijke onderzeeboten tot zinken gebracht. Na de oorlog kreeg het toestel meer vreedzame taken. Zo vloog het jarenlang als cameraplatform voor de succesvolle tv-serie ‘Flipper’.  

'Abel Tasman' en 'Bounty'

Grote zeil- en partyschepen als fraai decor

Het driemast zeilschip – barkentijn – ‘Abel Tasman’ begon haar varende leven in 1913 als zeilend vrachtschip over de Noord- en de Oostzee met Breiholz (D) als thuishaven. Het schip is gerenoveerd tot een zeil- en partyschip met Lelystad als thuishaven. Inwendig heeft het de stijl van een origineel ‘Grand Café’ met donker notenhouten lambrisering, een grote bar in de deksalon met een loungecorner, benedendeks met een grote buffetruimte. Barkentijn betekent dat de fokkemast vierkant is getuigd en de grote en bazaansmast met giek, gaffel en topzeilen langsgetuigd zijn. Het schip ligt afgemeerd in de Bataviahaven aan de hoofdsteiger en is gastschip voor de deelnemende leden van Team Mustang Center Nederland en voor de leden van die actieve club die de Nationale Oldtimerdag komen bezoeken.

De ‘Bouty’ is een luxe dwarsgetuigde tweemast brigantijn. Het schip kwam in 1954 in de vaart als Noordzee viskotter met als thuishaven het Belgische Zeebrugge. Na de ombouw en restauratie is het schip nu een romantisch zeil- en partyschip en fungeert mede als varende trouwlocatie voor de gemeenten Lelystad, Amsterdam, Hoorn en Volendam. Samen met de Batavia Werf worden regelmatig als arrangement ‘opstapdagen’ georganiseerd en kort geleden was de ‘Bounty’ gastschip voor een netwerkprogramma van BNR Nieuwsradio. Het schip heeft een ruime bar en een aparte dans- en dinerruimte. Op het dek is ruimte voor een zonovergoten en smaakvolle barbecue. Kortom, een zeilbelevenis die enigszins doet denken aan de historische tijd van de Gouden Eeuw.Neem een kijkje en laat u verrassen door de bijzondere ambiance.   

Omroep Flevoland 'Maak het mee'

Programma

Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan de auto's op startnummer op hun locatie. Het publiek en de jury hebben zo alle tijd om de auto's eens goed te bekijken en te bewonderen. Na deze staande presentatie volgt een rijdend concours d'elegance. Dit concours is de start van een rit van circa 60km. in en om de Flevolandse hoofdstad Lelystad. Tot slot is er aan het einde van de dag de prijsuitreiking. Ook deze editie is de toegang gratis.

08.30 - 10.00 uur

Binnenkomst deelnemers onder muzikale begeleiding

09.00 – 11.00 uur

Juryronde I op locatie

10.00 – 17.00 uur

‘Eregalerij BMW 100’
Ford Mustang 50 Parade
12e lustrum Pionier Automobielen Club
‘Busvervoer Toen & Nu’

Presentaties van: Stoombrandspuit Gorinchem 1910, Stoombrandspuit Wormerveer 1901, ‘Busvervoer Toen & Nu’ met de eerste lijndienstbus van ons land (1924), Presentatie Historische Auto Ren Club (HARC) en gratis rondritten in een International American Schoolbus 1960

Optredens van: Blaaskapel ‘Pardoes’, Radio Barkas Vintage Tunes, Big Band ’Q-Buskers’, Wandelorkest ‘Hoetetoeters’ , DJ Beatford Truck, Dansgezelschap ‘DD Dance’ en Geer de brandweer.

Omlijsting locatie: Tentoonstelling ‘GEOrdende Ruimte in Beeld’ - Nieuw Land Museum, fototentoonstelling over de zeespiegelstijging ‘Where will we go’ - Nieuw Land Museum, Bataviawerf met rondleidingen, Batavia Stad Outlet Fashion, open Dag barketijn ‘Abel Tasman’ - Bataviahaven en een workshop over oldtimerfotografie van CameraNu.nl

Ieder jaar zijn er aantrekkelijke aanvullende activiteiten. Naast de 400 deelnemende automobielen zijn er opmerkelijke kijkobjecten en autopresentaties die het voor de liefhebbers tot een bijzonder gebeuren maken. In het aanvullende programma zitten dansgroepen, muziek, straattheater en een automobilia- en curiosamarkt met ruim 40 standhouders, een bungyjump en oude ambachten. Op het kinderplein staan springkussens, een kindercarrousel en een ijskar. Tevens is er een Kids Kartbaan.

11.30 – 14.00 uur

Officiële opening door de Burgemeester van Lelystad Margreet Horselenberg.
Uitreiking jubileumcertificaten aan de BMW deel-nemers door de plaatsvervangend ambassadeur van Duitsland in ons land Frau Verena Gräfin Von Roedern.
Concours d’Elegance met start toertocht.
Juryronde II tijdens rijdende presentatie.

16.00 – 17.00 uur

Bekendmaking winnaars alle leeftijdsklassen
Uitreiking State of Art Prix d’Elegance
Bekendmaking winnaar Turtle Wax Twinkle Show
Verkiezing ‘Best of the Show 2016 Vredestein Trophy’

17.00 –18.00 uur

Vertrek en uitzwaaien deelnemers

Een eeuw Bayerische Motor Werke (BMW)

 

De naam BMW bestaat in 2016 precies 100 jaar. Een goed moment om dat nu vooraanstaande en luxe Duitse automerk in de schijnwerpers te plaatsen. De fabriek van BMW staat in München en daar is ook het BMW Museum gevestigd.

In 1916 kreeg een al bestaand bedrijf een contract om V12 motoren te gaan bouwen in opdracht van het Oostenrijks-Hongaarse Keizerrijk. Het bedrijf veranderde haar naam in Bayerische Motor Werke GmbH., de oprichtingsdatum van BMW.

In 1918 werd de naam aangepast in BMW A.G. en in dat jaar werd voertuigenfabriek Eisenach A.G. overgenomen en daar werd het kleine Dixie-model gebouwd. Dat was voor BMW de startdatum als autofabrikant. De fabriek bouwde tijdens WO II vele honderden motorfietsen met zijspan voor het Duitse leger. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek in München zwaar gebombardeerd door de geallieerde luchtstrijdkrachten en grotendeels verwoest. De Russische troepen namen de fabrieken in het Oostelijke deel van Duitsland in beslag en gingen na de oorlog bestaande BMW modellen nabouwen. Na afloop van de oorlog kwam het herstel van BMW maar langzaam op gang en richtte het zich eerst op de productie van motorfietsen.

Door de productie van de driewielige BMW Isetta richt de autoproductie zich weer op en maakt BMW vele series van sportief vorm gegeven sedans en coupé’s. De overname van Glas Autowerke (o.a. producent van Goggomobiel) geeft de autoproductie een forse boost.

BMW is een fors aantal jaren actief in de autosport en levert voor het Team Sauber in de Formule I de motoren totdat in 2009 de economische recessie daar een eind aan maakt. BMW speelt samen met Audi en Mercedes Benz een hoofdrol in het jaarlijkse Duitse Toerwagen Kampioenschap dat races kent op de Nürburgring, de circuits van Hockenheim en Zolder en op het Duincircuit van Zandvoort.

 

Links en media

  • Historie
  • Persberichten
  • Foto rapportages

Social media

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Spuiweg 42 | 8243 PW  Lelystad | 0320-
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.