“La Belle Epoque” fascinerend middelpunt in Nationale Oldtimerdag

De periode in de Franse en aansluitend de Europese geschiedenis vanaf het einde van de 19e eeuw tot de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) wordt wel de ‘belle epoque’ genoemd. Een periode van welvaart, ontplooiing van kunst en wetenschap, uitvindingen en – belangrijk – maatschappelijke en politieke rust. ‘Het mooie tijdperk’ kende een indrukwekkende toename van verschillende en uiteenlopende kunstvormen en –stijlen en was de kraamkamer van de automobielgeschiedenis, waarin Frankrijk een voorname rol speelde.

Het was een periode van de toename van handel en nijverheid, van verkeer en toerisme. Reizen per trein en per auto nam toe. In 1889 vond de ‘Exposition Universelle de Paris’ plaats, de wereldten-toonstelling in de Franse hoofdstad en dat wordt gezien als het begin van de ‘belle epoque’, een kwart eeuw van vooruitgang, vernieuwing en culturele ontwikkeling. De automobiel gold daarbij als de grote verbetering van mobiliteit van mensen, de vrijheid om te reizen.

Uit die periode de opkomst van schilderkunst (Henri de Toulouse-Lautrec en Pierre- Auguste Renoir), architectuur ( Basilique de Sacré-Coeur in Parijs), cabaret (de opening van de Moulin Rouge in Parijs) en literatuur (Guy de Maupassant) het bewijs van de ‘Belle Epoque’ en het waaierde uit over Europa. De automobielgeschiedenis uit die in Frankrijk gestarte periode laat zich beschrijven als de start van historische grootheden als Brasier (Ivry – 1905), Clement Bayard (Le Pre-Saint Gervais – 1903), De Dion-Bouton (Puteaux – 1899), Le Zebre (Puteaux – 1908), Lorraine-Dietrich (Lunéville – 1898), Rolland-Pilain (Tours – 1905), Gregoire (Poissy – 1903), Rochet-Schneider (Lyon – 1894), Panhard et Levassor (Parijs – 1889), Cottin & Desgouttes (Lyon – 1904), Vinot et Deguingand (Puteaux – 1909), Duhanot (Parijs – 1907), Barré (Niort – 1898), Darracq (Suresnes - 1896), Delaunay-Belville (Saint Denis – 1903), La Buire (Lyon – 1905). Het is een greep uit automobielproducenten die nu deel uit maken van museale collecties. Collectioneurs en privé eigenaren van deze romantisch klinkende namen presenteren zich tijdens de Nationale Oldtimerdag 2017 onder de titel ‘Belle Epoque – een creatieve erfenis’. Een presentatie die we verzorgen mede op verzoek van de Unesco.

115 jaar Cadillac

‘Een Amerikaanse automobiel vernoemd naar een pelsjager’ Het Amerikaanse automerk Cadillac spreekt ...

Editie 2017

LEES MEER

Editie 33

Prijswinnaars De succesvolle en druk bezochte (naar schatting ruim 20.000 bezoekers) 33e editie van...

Editie 2017

LEES MEER

Programma

Het programma van de Nationale Oldtimerdag kent een vaste opzet. Na binnenkomst staan de auto's op s...

Editie 2017

LEES MEER

Deelnemers

De Nationale Oldtimerdag kent al jaren een top deelnemersveld die naast een Masterclass (winnaars va...

Editie 2017

LEES MEER

Optredens

De 33ste editie van de Nationale Oldtimerdag heeft naast ruim 400 mooie oldtimers ook een erg aantre...

Editie 2017

LEES MEER

Tourtocht

De Nationale Oldtimerdag kent een voor de deelnemers verrassende toertocht met een lengte van ruim 6...

Editie 2017

LEES MEER

Locatie

De Bataviaboulevard in combinatie met de Bataviahaven vertegenwoordigt de kernwaarden van Lelystad: ...

Editie 2017

LEES MEER

Social media

Links en media

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (st. ECL)
De Veste 16-69 | 8231 JG  Lelystad | 0320-232173
KVK-nummer: 41023111 | BTW-nummer: NL815554199B01

Log in of Aanmelden

Log in met Facebook

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?