Media en links

Persberichten

Heeft u aanvullende informatie of redactioneel materiaal nodig neem dan contact op met William van der Meulen.

 

Verrassende inschrijving Nationale Oldtimerdag:

Lelystad, 10 juni 2014. Bugatti van carrosseriebouwer Graber naar Lelystad

De zoon van Ettore Bugatti ontwierp in 1935 de Bugatti T57. Jean Bugatti trad zo op 23-jarige leeftijd in de voetsporen van zijn beroemde vader. Voor de Bugatti T57 werden diverse koetswerken ontwikkeld, alle genoemd naar Alpentoppen zoals de Ventoux, de Stevio en de Galibier. De Zwitserse carrosseriebouwer Hermann Graber voorzag in de periode 1936 tot 1940 512 auto’s van een speciaal ontworpen carrosserie. Tijdens de 30e editie van de Nationale Oldtimerdag komt een Bugatti 57 Graber Suisse Drophead Coupé 1935 naar Lelystad. Deze exclusieve Bugatti is eigendom geweest van de Zwitserse carrosseriebouwer en was in 2002 een opvallende deelnemer aan het Pebble Beach Concours d’Elegance in Californië. De auto is volledig origineel in de fabriekskleuren zilver en maroon, heeft een lederen interieur, verchroomde spaakwielen en is voorzien van een 3.3 lt. 8 cilinder-in-lijn motor.

Tijdens de Nationale Oldtimerdag op zondag 15 juni zijn er op de Bataviaboulevard in Lelystad ruim 400 historische en veelal exclusieve automobielen te bewonderen. De toegang is gratis.

BRANDSPUITEN UIT EEN (VER) VERLEDEN AAN DE OEVER VAN HET MARKERMEER

Lelystad, 23 mei 2014. De 30e editie (lustrum) van de Nationale Oldtimerdag heeft, net als bij voorgaande editie, bijzondere elementen uit de automobielgeschiedenis op het programma. Waren het voorheen o.a. stoomautomobielen en rouwwagens, ditmaal is er een forse groep historische brandweervoertuigen te bekijken. Voertuigen die in een – soms ver – verleden steden en dorpen met de inzet van vrijwillige brandweerlieden en behulpzame burgers uitslaande branden moesten bestrijden.

Maar liefst twintig brandweervoertuigen, ieder met een eigen verhaal en verleden, stellen zich op aan de Bataviaboulevard en sommigen geven een demonstratie. Het gaat daarbij o.a. om een Magirus 1929 uit Gouda, Dodge Beeb 1943 uit Leusden, Austin Autoladder 1962 uit Winschoten, T Ford 1923 uit Winsum, Buick 1927 uit Drachten, A Ford uit 1929 uit Bedum, Chevrolet 1946 uit Zuid Scharwoude, A Ford 1931 uit het Gevangenis Museum Veenhuizen, Bergmann Berlin Sproeiwagen 1922 uit Dordrecht, Bikkers Wormerveerse Stoombrandspuit 1901, International 1957 uit Lienden en – als toevoeging – een volledig ingerichte en originele Cadillac Fleetwood Ambulance 1960 uit Groningen met een US carrosseriebouw van Millers Meteor.

De Nationale Oldtimerdag in de Flevolandse hoofdstad Lelystad is in de loop van haar bestaan uitgegroeid tot de grootste oldtimermeeting in de Benelux met ditmaal ruim 400 veteran, vintage en classic cars. Een eendaagse rijdende museale collectie met ditmaal als oudste ingeschreven automobiel een Renault G Serie A uit 1902.

Bij deze ook nog even een opsomming van de andere bijzondere elementen tijdens onze 30e editie;

-        Classic Era Packard Parade (1924 – 1939)

-        De Auto’s van André Citroen (1919 – 1934)

-        Defilé ANWB wegenwacht Historie ‘Gele Rijders’

-        Presentaties Bugatti en American LaFrance

-        Rallyauto’s van de Historisch Auto Ren Club

De toegang tot deze bijzondere editie is gratis.

NATIONALE OLDTIMERDAG FINISHLOCATIE VAN DE KNAC ‘116 TOER’

Lelystad, 8 mei 2014. De KNAC werd 116 jaar geleden opgericht en met het oog op dat memorabele feit organiseert de KNAC dit jaar de ‘116 Toer’ voor haar leden. De datum valt samen met de Nationale Oldtimerdag en daarom werd er voor samenwerking gekozen. De ongeveer 170 km. lange rit start in de ochtenduren op het Landgoed Maarsbergen, de voormalige woonplaats van de legendarische Nederlandse autocoureur Carel Godin de Beaufort. De route voert de deelnemers via de Utrechtse Vallei en de Veluwe naar de finish die plaats vindt op het parcours van de 30e editie (lustrum) van de Nationale Oldtimerdag rond de Bataviahaven in Lelystad. Zestig equipes met klassieke automobielen strijden in twee leeftijdscategorieën om de hoofdprijs.

De rit voert in aankomstlocatie Lelystad onder meer over de kombaan van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De deelnemende klassieke automobielen vormen een waardevolle aanvulling op de reeds 425 ingeschreven veteran, vintage en classic cars van de Nationale Oldtimerdag. 

Op het dagprogramma staan daarnaast vermeld een Classic Era Packard Parade (1924-1939), ‘De Auto’s van André Citroën’ (1919-1934), een defilé van de ANWB Wegenwacht Historie ‘Gele Rijders’, een Bugatti en American LaFrance presentatie en een presentatie van de Historische Auto Ren Club (HARC).

Geschiedenis van de ANWB Wegenwacht

Lelystad, 24 april 2014. De historie van de Wegenwacht begint direct na het einde van de Tweede Wereldoorlog. De nieuwe pechhulpdienst van de ANWB werd opgericht naar Brits voorbeeld. De Automobile Association (AA) was in die jaren al met mobiele hulpbrigades langs de Engelse motorways actief.

De eerste Nederlandse hulpbrigade ging op 15 april 1946 van start. Zeven geel geschilderde zware Harley Davidson Liberator motorfietsen reden de ‘grote’ wegen af om langs de weg staande auto’s met motorpech weer aan de gang te krijgen. In 1946 bestond het Nederlandse wagenpark uit ongeveer 30.000 auto’s (!) en ruim 30% daarvan kwam dat jaar één of meerdere malen in contact met de WW mobiele hulpverleners. In 1949 werden de Amerikaanse Harley’s (overgenomen van het Amerikaanse bevrijdingsleger waar ze meestal dienst deden als verkenners) vervangen door de BSA met zijspan.

In 1960 werden de motorfietsen met zijspan vervangen door de eerste wegenwacht auto’s: de bekende gele Citroën’s 2CV bestel. Die wagens werden voorzien van mobilofoon en daarom was het niet langer noodzakelijk om rond te rijden op zoek naar pechklanten. In 1965 kwamen er zes DAF bestelwagens bij die op hun beurt vijf jaar later werden vervangen door de Citroën AMI. In 1968 verschenen de eerste speciale telefooncellen langs de weg. Zo konden gestrande automobilisten direct contact leggen met de Wegenwacht. In 1969 werd het 1 miljoenste lid van de WW ingeschreven. Weer twee jaar later – 1971 – verscheen de eerste praatpaal en vanaf 1994 werden deze vervangen door de herkenbare palen met de ‘konijnenoren’. Het autopark van de Wegenwacht werd in 1973 uitgerust met de Renault R4 en in 1982 met de VW Golf Diesel. In 2004 kwam de VW Touran in dienst en sinds 2010 rijden de wegenwachters in de compacte VW Caddy waarin gsm-autotelefoon, navigatiesysteem op basis van GPS is ingebouwd.

Wat blijft: geel is de kleur van de Wegenwacht.

Een enthousiaste groep oud- wegenwachters en wegenwachters uit het huidige korps geven de historie van de WW een prachtig en soms emotie oproepend gezicht. Zij hebben zich verzameld in de ‘Gele Rijders’ en presenteren zich met een rijdende historische collectie. Op de 30e editie van de Nationale Oldtimerdag zijn deze ‘vrienden van de snelweg’ te zien en verdienen ze onze waardering.

TROUWAUTO PRESIDENT LYNDON B. JOHNSON TE GAST

Lelystad, 1 apri 2014. Op 27 augustus 1908 wordt in het kleine plaatsje Stonewall (Gillespie County – Texas) Lyndon Baines Johnson geboren als zoon van handelsman Samuel Ealy Johnson. Stonewall, met nauwelijks 700 inwoners het middelpunt in Texas van de perzikenteelt, heeft geen eigen gemeentehuis en de trotse ouders geven de geboorte van hun zoon aan in het naburige Fredericksburg, de hoofdplaats van het gebied.

Lyndon B. Johnson trouwt op 17november1934 met Claudia ‘Lady Bird’ Taylor. In 1937 wordt hij verkozen tot congreslid van Texas en in 1948 wordt hij benoemd tot lid van de Senaat van de Verenigde Staten van Amerika.  John F. Kennedy benoemd hem in 1960 tot zijn vice-president. Als Kennedy in 1963 in Dallas wordt vermoord, vindt de beëdiging plaats van Lyndon B. Johnson tot 36e president van de Verenigde Staten. Dat blijft hij tot 1969. In zijn presidentiële periode kondigt hij wetten af die discriminatie op basis van huidskleur onwettig en strafbaar verklaren. Op 22 januari 1973 overlijdt Lyndon B. Johson aan een hartstilstand in zijn eigen huis in Stonewall.

Vader Samuel E. Johnson koopt in het vroege voorjaar van 1934 bij een Packard dealer in Austin (Texas) een Packard 1100 703 Straight Eight Sedan. Een uiterst luxueuze auto van een vooraanstaand automerk dat in 1899 – gevestigd in autostad Detroit - op de markt verschijnt. Zijn zoon Lyndon B. Johnson mag op zijn trouwdag  met zijn bruid in deze auto vanaf de ouderlijke woning op weg gaan naar het gemeentehuis van Fredericksburg (West Main Street). Pa Johnson heeft daarbij gezorgd voor de inhuur van een privé chauffeur. De auto is een vierdeurs sedan met stoffen bekleding, tapijt op de vloer, een grote picknick koffer op het bagagerek, twee reservewielen, white-wall banden en uitgerust met een 5.2 lt. 8 cilinder motor met een vermogen van 120 pk.

Die bijzondere trouwauto is sinds enkele jaren in Nederlands privé bezit en is nog steeds in uitmuntende conditie. De Packard 703 neemt deel aan de Classis Era Packard Parade (1928-1936), welke deel uit maakt van het lustrumprogramma van de komende Nationale Oldtimerdag op zondag 15 juni in Lelystad.

In Fredericksburg is ieder jaar in augustus de Lyndon B. Johnson Birthday Celebration. Een zomers feest waarbij de perzikoogst centraal staan. In het gebied zijn een groot park en een golfbaan naar de oud-president en zijn charmante vrouw vernoemd.

Vooraankondiging

30e editie Nationale Oldtimerdag – 2014
Lelystad, 02 december 2013. Op zondag 15 juni 2014 vindt de 30e editie plaats van de Nationale Oldtimerdag. Een festijn waar 400 veteran, vintage en classic cars hun opwachting maken. In deze lustrumeditie worden onder meer extra accenten gelegd bij ‘De auto’s van André Citroën’ (in samenwerking met PATAN), een unieke presentatie van het befaamde Amerikaanse automerk Packard (115 jaar geleden gestart), een Bugatti show met medewerking van leden van de Bugatti Club Nederland en de historie van de ANWB Wegenwacht ‘De Gele Rijders’. Het evenement vindt plaats op de Bataviaboulevard in Lelystad en zoals gebruikelijk is de toegang gratis (nadere informatie: google Nationale Oldtimerdag / 0320-233014).

Eerbetoon aan autopionier James Ward Packard

Lelystad, 11 februari 2014. De Nationale Oldtimerdag krijgt dit jaar een unieke Packard Parade. Een presentatie die nog niet eerder in ons land heeft plaats gevonden. Het gaat daarbij om Packard’s uit de zogenoemde ‘Classic Era’ (1924 – 1938). James Ward Packard (geboren in 1863) start samen met zijn broer William Doud Packard in 1899 een kleine automobielfabriek onder de naam Ohio Automobile Company in het stadje Warren in de Amerikaanse staat Ohio. Hij stierf op 64-jarige leeftijd in 1928.

Het is het begin van een tot de dag van vandaag beroemd en indrukwekkend automerk en het baanbrekende bedrijf groeide uit tot de Packard Motor Company (1902) met James Ward Packard als eerste president. De onderneming verhuisde naar Detroit (Michigan) en bouwde een fabriek met een oppervlakte van 325.000 m2. In 1959 – 75 jaar geleden -  werd de productie beëindigd. Packard legde zich toe op de productie van uiterst luxueuze en peperdure automobielen onder de marketing slogan “Ask the man who owns one”.  Automobielen werden geleverd aan vorstenhuizen zoals aan Koning Victor Emanuel III van Italië, Koning Nicolaas I van Montenegro en de Sultan van Brunei Ahmad Tajuddin. Ook filmacteurs o.a. ‘The King of Hollywood’ Clark Cable, filantropen zoals John D. Rockefeller Jr., diplomaten en topindustriëlen zoals William F.R. Murie (president van Hershey Chocolate Company)  schaften zich een Packard aan vanwege de status, stijl en gratie.

In augustus van 2013 werd op het befaamde Concours d’Elegance Pebble Beach (USA) een Packard 1108 Twelve Dietrich Convertible Victoria (1934) verkozen tot ‘Best of the Show’. Opnieuw een bewijs van de onvergankelijke schoonheid van dit Amerikaanse automerk.

Tijdens de 30e editie van de Nationale Oldtimerdag op zondag 15 juni 2014 ontstaat met de Packard Parade een eerbetoon aan James Packard, autopionier pur sang, die 115 jaar geleden de aanzet gaf tot een bedrijf dat decennia lang auto’s produceerde die tot de verbeelding van velen spreken.  De indrukwekkende parade wordt een prachtig showelement waar liefhebbers van de automobiel geschiedenis elkaar ontmoeten en hun hart ophalen tussen het blinkende chroom en de elegantie van weleer.

De lijst van deelnemers  vermeldt  nu reeds 18 historische Packard’s waaronder een Packard 414 Straight Eight Custom Sedan (1928), Packard 120B Convertible Sedan (1936), Packard 120C Cabriolet (1935), Packard 726 Straight Eight Sedan (1930), Packard 640 Super Custom Eight Sport Phaeton (1929), Packard 733 Standard Eight Club Sedan (1930), Packard 1107 Twelve Touring (1934), Packard 1101 Super Eight Saloon (1934), Packard 1104 Straight Eight Convertible (1934) en een Packard 840 Roadster Boattail (1931).

De Auto’s van André Citroën (1919-1934)

Lelystad, 7 maart 2014. De komende 30e editie van de Nationale Oldtimerdag (lustrum) heeft een aantal bijzondere accenten. Eén daarvan is de presentatie van het Franse automerk Citroën uit de periode dat André Citroën zelf de directie voerde.

André Citroën – geboren in 1878 -  is de zoon van de Amsterdamse diamanthandelaar Levie Citroen die in 1873 naar Parijs verhuisde. Zijn overgrootvader heette Limoenman maar bij de invoering van de Burgerlijke Stand koos de familie voor de naam Citroen. Hij begon zijn industriële carrière met het opzetten van een tandwielfabriek en vervolgens een munitiefabriek. Met zijn vergaarde kapitaal begon hij in 1919 de nu bekende automobielfabriek aan de Quai de Javel in Parijs. In 1919 produceerde hij de eerste aan de lopende band geproduceerde auto in Europa: de Citroën A. Goklust en grote investeringen in het nieuwe model Citroën Traction Avant brachten de fabriek tot aan de rand van een faillissement en in 1934 werd Citroën overgenomen door de gebroeders Michelin, die als bandenleverancier grote vorderingen hadden op Citroën.

De Nationale Oldtimerdag schenkt aandacht aan het feit dat 95 jaar geleden de eerste Citroën verscheen en dat het precies 80 jaar geleden is dat André Citroën afstand deed van zijn levenswerk. Hij overleed in 1935 – straatarm – aan de gevolgen van maagkanker en werd begraven op de Cimetiere Montparnasse.

De presentatie van ‘De Auto’s van André Citroën’ krijgt vorm in nauwe samenwerking met PATAN. Het is een actieve vereniging van eigenaren van achterwiel aangedreven Citroën’s uit de periode 1919 tot 1939. PATAN is een zelfstandig vereniging sinds 1994 en herdenkt dit jaar haar 20-jarig bestaan. Eigenaren van verschillende types Citroën zijn bij de vereniging aangesloten en zijn presenteren gezamenlijk de producten van André Citroën uit de periode dat hij leiding gaf aan zijn bedrijf. Onder zijn inspirerende aanvoering kwamen achtereenvolgens de typen A, B2, 5CV, C2, C3, B10, B12, B14, B18, C6, C4 en Rosalie uit. André Citroën was zijn tijd ver vooruit. Al in 1919 (!) opperde hij de gedacht om een Europese munt in te voeren, in 1920 was hij de eerste die in Europa een autodealernet opzette, in 1921 schonk hij Frankrijk 165.000 wegwijzers en in 1928 kwam hij als eerste met de autoradio.

Een serie van 20 historische Citroën’s zal het eerbetoon vormen voor de zoon van een Nederlandse emigrant die een stempel drukte op de productie van Europese automobielen in het algemeen en Franse automobielen in het bijzonder. PATAN brengt daarnaast haar volledige in eigen beheer gerestaureerde clubbus mee, een Citroën U23, een type dat in 1936 op de markt kwam.