Het openbaar vervoer in ons land maakte eind 19e eeuw / begin 20e eeuw gebruik van stoomtreinen, stoomtrams en koetsen. Na de start van de automobielgeschiedenis kwamen er de eerste busdiensten. Bijna gelijktijdig kwamen de eerste buslijnen in de Achterhoek (opgestart door de Gelders Tramweg Maatschappij) tussen Aalten en Winterswijk en in Twente tussen Borne, Hengelo en Enschede. In 1924 begon de familie Ter Haar uit Borne met de busdienst en enkele jaren later werd door hen de Overijsselse Autobus Dienst (OAD) opgezet. Zowel de bus in de Achterhoek als die in Twente werd gebouwd op het chassis van een Ford Model T. Een nieuwe uitdaging voor wagenmakers en koetsenbouwers. De Twentse bus is bewaard gebleven in originele staat en komt uit privé bezit. Een kostbaar en exclusief relikwie uit een periode dat de automobiel een dimensie toevoegde aan de samenleving.

De Stichting Veteraan Autobussen (SVA) presenteert een bus van direct na de Tweede Wereldoorlog. Het Nederlandse spoorwegnet lag door de vele bombardementen helemaal plat. De NS gaf de scheepswerf De Schelde in Vlissingen opdracht om 500 bussen te bouwen op het chassis van en met de motor van een Britse Crossley. Met deze bussen werden de verbindingen tussen steden en dorpen onderhouden totdat het spoorwegnet (diep in de jaren ’50) weer op orde was. Van de bussen is er slechts één nog rijdend beschikbaar.

De Nationale Oldtimerdag schenkt aandacht aan de ontwikkeling van het busvervoer vanaf 1924 tot nu met als meest moderne exponent een OAD Mercedes Benz M Touring uit 2014. Het is de zeer luxueuze spelersbus van de AFC Ajax Amsterdam. In totaal nemen er dertien bussen aan de presentatie deel uit diverse tijdsperioden van het busvervoer.

Social media

Links en media

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Wijngaard 12 | 8212 CB  Lelystad | 0320-233014
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

Log in of Aanmelden

Log in met Facebook

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?