Mr. Oldtimerdag William van der Meulen vertrekt

OLDTIMERDAG WILLIAM VAN DER MEULEN VERTREKT

Afgelopen juni vond de 36 e editie van de Nationale Oldtimerdag Lelystad plaats. Deze editie was de laatste met oprichter en voorzitter William van der Meulen. Ook zijn vrouw Tineke, stuwende kracht in de organisatie zal een stap terugdoen. Na twee stille jaren vanwege corona heeft het echtpaar besloten dat het organisatieteam toe is aan verjonging en de Nationale Oldtimerdag Lelystad aan vernieuwing.

Begin jaren tachtig werd elk jaar een Oldtimerdag gehouden om Lelystad te promoten. Als communicatieadviseur van de gemeente stelde William voor eens auto’s uit het buitenland te laten verschijnen. In 1983 kwamen er tijdens de “Britse week” een aantal vermaarde Britse Oldtimers naar Lelystad en dit bleek zo’n publiek succes dat er dat volgende jaar wederom een Oldtimerdag werd gehouden.

Het enthousiasme van William en zijn vrouw Tineke sloeg over en de samenwerking met diverse automobiel organisaties werd gestart. Nu 36 edities later is de Nationale Oldtimerdag Lelystad een begrip in de hele Benelux bij alle organisaties, autoliefhebbers, oldtimerbezitters en bezoekers.

Tot en met 2019 bezochten elk jaar ongeveer 22.000 bezoekers het gratis toegankelijk evenement. De deelnemers betaalden geen bijdrage om bij het evenement te zijn, sterker nog, door de inzet van aanjager William werd er door heel het land sponsorgeld binnen gehaald. Bedrijven werden gevraagd kleine goederen te leveren voor een zogenaamde goodiebag, gevuld door Tineke en een deel van de organisatiemedewerkers en ontvingen alle deelnemers voor overdag een lunchpakket, deels gesponsord door de cateraar, deels betaald uit het sponsorgeld dat William binnenbracht.

Ieder jaar werden één of meerdere thema’s gevonden om de bezoekers van de Nationale Oldtimerdag te verrassen met een prachtige line-up of een bijzonder kijkobject.

Schijnbaar onvermoeibaar startten het echtpaar Van der Meulen samen met het organisatieteam in september met de voorbereidingen voor de navolgende editie. Ieder jaar weer van donderdag vóór het evenement tot en met maandag na het evenement was het echtpaar in de weer met een honderdtal vrijwilligers.

Op de derde zondag in juni, Vaderdag, ontmoetten jong en oud elkaar, werd er belangstellend onder de motorkap gekeken van diverse sportwagens en de gerenommeerde merken, spraken mensen hun bewondering uit voor de toepasselijk geklede eigenaren en genoten bezoekers en deelnemers allemaal.

En toen viel alles stil. In september 2019 overleed Mike, de zoon van William en Tineke, een vreselijke gebeurtenis.

Met de confrontatie van de eindigheid van het leven vond er op de dag van Mike’s verjaardag, begin 2020 een heidag plaats met het gehele organisatieteam over de toekomst van de Nationale Oldtimerdag. Dit heel belangrijke evenement voor de promotie van allereerst “Rijdend Erfgoed dat beweegt” en daarnaast van Lelystad was toe aan vernieuwing.

Vlak na deze dag ging Nederland in lockdown en in maart 2020 kondigde William, na rijp beraad met alle betrokkenen, aan dat de 36e editie niet doorging. Wat een verdriet voor iedereen, maar William en Tineke zouden zichzelf niet zijn als ze in september, met alle onzekerheden van dien, begonnen editie 36 opnieuw te plannen.

Helaas, wederom in maart moest de organisatie tot de conclusie komen dat het grootst eendaags evenement van Lelystad en ver daar buiten, niet kon doorgaan.

Dit jaar, zondag 19 juni, kon de Nationale Oldtimerdag Lelystad editie 36, doorgang vinden. Met wederom veel bijzondere auto’s, vrachtwagens en line-ups van jubilerende automerken. Lovende woorden vielen het organisatieteam ten deel, met natuurlijk Tineke en William van der Meulen als stralend middelpunt.

William en Tineke, beiden 76, willen graag nog een paar jaar genieten van andere dingen in het leven, naast de Nationale Oldtimerdag. Zij hebben dus besloten een stap terug te doen. Een bezoek aan hun zoon in  Australië staat nog op hun wensenlijst, samen wandelen en fietsen, leuke andere evenementen bezoeken willen zij ook gaan doen.

Kortom, een nieuw tijdperk breekt aan. En zijn zij dan ineens weg? Nee! Een nieuwe voorzitter die met nieuw elan en met zeer veel respect zijn taak gaat beginnen is gevonden. Er heeft de afgelopen maanden overdracht van alle werkzaamheden plaats gevonden naar de voorzitter en zeker ook naar het organisatieteam. Nieuwe teamleden zijn nodig alle taken die William en Tineke onvermoeibaar alle jaren hebben gedaan uit te kunnen voeren. Inmiddels is de eerste versterking gevonden.

Het organisatieteam zal donderdag 22 september op passende wijze William en Tineke uitgeleide doen tijdens een bijeenkomst in restaurant Next, Bataviaplein 150 te Lelystad van 15:00 tot 19:00 uur. U als pers bent van harte uitgenodigd. Tevens zal dan de nieuwe voorzitter bekend worden gemaakt.

De nieuwe voorzitter en het team zal zich daarna, wederom volledig inzetten om editie 37 vorm te geven.

 

 

Lees meer...

Een unieke Midland L Raceabout

Namens LMB Racing verschijnen Werner De Laet en Carla Watjou uit het Belgische Wommelgem met een zeldzame Amerikaanse automobiel aan de start. Het is een Midland Model L Raceabout, gefabriceerd door de Midland Motor Company in 1911. De onderneming produceerde automobielen tussen 1908 en 1913 in het stadje Moline (Illinois). Het stond bekend om de bouw van krachtige en kwalitatief sterke automobielen. Van het model L zijn er wereldwijd nog slechts twee in rijdende staat, voorzien van een 40 pk. sterke motor. Deze Midland is in België in de prijzen gevallen tijdens het Concours d'Elegance Anvers in 2017. Dit model is gebouwd als raceabout om ingezet te worden bij straatraces en rally's. LMB Racing is bij onze zuiderburen goed bekend staand restauratie- en handelshuis voor veteran en vintage automobielen met hoogopgeleide monteurs op de loonlijst. Directeur en eigenaar Ronald Albers is al vaker met automobielen te gast geweest. "Wie eenmaal de Nationale Oldtimerdag heeft meegemaakt, kijkt meteen of het een jaar later weer in de agenda past. De gastvrijheid en de vriendelijke bejegening maken dit evenement ongeëvenaard en je vindt er prachtige automobielen. Een genot om te zien".

 

Lees meer...

Een Alvis met een roemrucht verleden

Carel Jan de Bruin uit Soest schetst een verhaal van zijn Alvis, een gedistingeerd Brits automerk met een sportief verleden. Hij verschijnt met een Alvis Speed 25 Brooklands Special uit 1936. De eerste bezitter was een eigenaar van een Schotse wiskey stokerij die met de Alvis met een Charlesworth saloon body zijn dranken naar Londen vervoerde, altijd in het gezelschap van twee Ierse wolfshonden. In de jaren '60 van de vorige eeuw werd de auto verkocht aan een Canadese liefhebber die er tot midden jaren '90 plezier aan beleefde. Begin 2000 ging de auto wederom in andere handen over, die er bij RX Autoworks in Vancouver een Brooklands body op hebben laten bouwen. Deze carrosseriebouwer heeft een uitstekende naam in het topsigment van autorestauraties met onder meer winnende modellen op shows als Pebble Beach (USA) en Villa d'Este (Italië). De Bruin heeft deze automobiel in augustus 2020 aangekocht en nam er o.a. mee deel aan de befaamde Flying Scotsman Rally in 2022.

Lees meer...

T Ford verkozen tot auto van de 20e eeuw

De meest aansprekende historische automobiel was en is de T Ford uit het in de USA zo genoemde 'Brass Era' tijdperk. In ons land is dat vertaald tot de 'Koperen Periode'. Een dergelijke automobiel mag niet ontbreken op de komende Nationale Oldtimerdag. Het troetelkind van Henri Ford heeft de automobielindustrie een enorme impuls gegeven. Van dit model werden er ruim 15 miljoen verkocht. Er waren momenten dat de helft van de op de wereld rijdende automobielen een T Ford was. In 1912 waren er twee T Ford modellen op de markt: Touring en Runabout. In dat jaar kwam er de Delivery model bij (bestelwagen met een open bestuurderscabine). De deelnemende ruim 110 jaar oude T Ford is in concoursstaat en afkomstig uit privé bezit uit Barneveld. De auto met houten spaakwielen, vier fraaie gaslantaarns, witte luchtbanden en een huif die met leren riemen aan de voorspatborden kan worden vastgezet, heeft een startslinger. De T Ford behoort bij het evenement bij deelnemers uit de 'Belle Epoque' periode (1890-1918) en is ingedeeld in de klasse A/B. Nederlandse bezitters van een T Ford zijn veelal lid van de A Ford Club, waarin het T Ford Register is ondergebracht. In ons land hoorde een handwijzer tot de uitrusting, waarmee de bijrijder kon aangeven dat men links- of rechtsaf wilde slaan. 

Lees meer...

De wachtlijst is er niet voor niets

Als de aanmelding voor de 36e editie van de Nationale Oldtimerdag is opengesteld komen er binnen tweemaal 24 uur ruim 200 aanmeldingen en is binnen vijf weken het evenement volgeboekt. Voor mensen die zich dan nog aanmelden, vragen wij of ze op de wachtlijst willen staan. Er vallen altijd automobielen weg vanwege een restauratievertraging, motorpech in een ander evenement, een plotselinge uitnodiging voor een huwelijksfeest of de verjaardag van de lieve schoonmoeder. Dan nemen wij contact op met een eigenaar van een in die klasse behorende oldtimer en krijgen dan veelal een blije en opgeluchte reactie. Zo ging het ook met Jan Bosma uit Wijnjewoude. Hij meldde zich aan met een zeldzame Chevrolet AC International Landaulette uit 1929. Toen er dus recent uit de leeftijdsklasse van de 'Roaring Twenties' een deelnemer moest afzeggen, konden wij die plek invullen met de Chevrolet uit het Friese land. Van dit model zijn er zo'n 300 gefabriceerd in 1929. De auto met een Fisher koetswerk veroverde in 1972 de AACA Nationale First Prize. De ruime omschrijving leert dat deze typische Amerikaan beschikt over een zes cilinder inline motorblok, een vinyl landaulette dak, reserve velg met band, White Wall banden, motorkapverlichting, chroom bumpers en rubber vloermatten. Kortom: een plaatje.

Lees meer...

San Francisco in ons polderland

Classic Bus uit het Sallandse dorp Heino brengt een verrassing naar de Nationale Oldtimerdag. Het transport van mensen en goederen over de steile heuvels in San Francisco (Californië) vond in een groot deel van de 19e eeuw plaats met paardentrams. Bij slecht weer gebeurden er met regelmaat ernstige ongelukken. De staalkabel bracht uitkomst en in 1873 reed de eerste kabeltram over Nob Hill en kort daarna startte de eerste reguliere tramdienst, de Clay Street Line. Zo ontstond de San Francisco Municipal Railway met routes in het stadscentrum, van Market Street naar Fishermans's Warf en langs California Street. De tram hoort bij de inventaris van de stad, heeft een lage snelheid, een klein verzorgingsgebied en is met name een attractie voor toeristen van over de hele wereld. Een omgebouwde Chance Trolly Coach uit 1988 en één uit 1992 zijn te bewonderen op de Lelystadse Bataviaboulevard en met de bus uit 1988 kunnen bezoekers een gratis korte rit maken. Ieder heel uur vertrekt de bus en vol=vol. De rijtuigen zijn in originele staat, wegen maar liefst 7.900  kg., hebben 20 zitplaatsen en 16 staanplaatsen. De komst van de Chance Trolley Coach is een primeur voor het evenement.

Lees meer...

Uit de collectie van het HBVV-museum in Sappemeer

Uit de collectie van het bekende HBVV-brandweermuseum in Sappemeer komt een DeSoto KWE brandweerwagen uit 1956. Collectiebeheerder Marc Bakker vertelt: "De wagen werd gebouwd in opdracht van en overgedragen aan de gemeente Ten Boer in Groningen. De wagen, met eigen pomp, bleef in dienst tot 1974 en ging toen over in handen van Houthandel Reinders die het uit veiligheidsreden toevoegde aan de inventaris van de houtwerf. In 1985 ging de wagen echt met pensioen en sinds 2015 maakt hij, in bruikleen, deel uit van onze collectie. Na enig herstel- en restauratiewerk gaan we er mee naar shows, brandweerdefilé's, historische optochten en oldtimerevenementen. De cabine en de opbouw zijn geleverd door Van Bergen in Heiligerlee. Er werden er zes van dit type gebouwd en de wagen in onze collectie is de enige in ons land met een dergelijke cabine en opbouw". Een aantrekkelijke toevoeging aan de presentatie van Fire Fighters met in totaal zeventien historische voertuigen. Een eerbetoon aan manschappen en voertuigen die mensenlevens hebben gered.

Lees meer...

Van de Cadillac Division van GM

In 1909 bracht de Cadillac Division van General Motors (GM) de Cadillac Model 30 Touring op de markt. Een automobiel die tot in de zomer van 1911 in productie bleef. Naast het type Touring kon de auto ook worden geleverd met een gesloten carrosserie.  Deze automobiel, met een 30 pk. krachtige motor, kreeg een primeur door het aanbrengen van een elektrische starter en hij was voorzien van gaskoplampen. Cadillac klopte zichzelf op de borst met de verkoopslogan 'de meest perfecte gestandaarderiseerde automobiel ter wereld'. De auto uit 1910 is in de afgelopen jaren door de eigenaar uit Brabant, bijna volledig eigenhandig, gerestaureerd en maakt zijn primeur op de Nationale Oldtimerdag. Cadillac is één van de weinige Amerikaanse automobielmerken die vanaf de start van de productie tot nu heeft voortbestaan. Concurrenten als Packard, Pierce Arrow, Peerless, Cord en Stutz (om er enkele te noemen) werden slachtoffer van de grote economische recessie na de Wallstraat Crash van 1929.

Lees meer...

Een Franse Ford is een bijzonderheid

De Nationale Oldtimerdag kent een categorie Super Cars. Automobielen met ofwel een bijzonder achtergrondverhaal ofwel een ietwat jonger bouwjaar. Automobielen die, naar wij aannemen, de jongere generatie en de zakelijke rijders aanspreken. Michiel Stokhuyzen uit Den Haag meldde zich telefonisch aan met een Franse Ford. Autoliefhebbers spitsen dan de oren. Hij schreef in met een Ford Comete Coupé 1953. Een automobiel ontworpen door Stabilimenti Farina in Italië en gebouwd Facel Metallon in Frankrijk, de producent van Favel-Vega. Dit type Ford werd gebouwd tussen 1952 en 1954, waarvan er in totaal 2.265 uit de fabriek rolden. Het was in die jaren de duurste Ford op de automarkt. De wagen, voor het eerst getoond tijdens de Auto Salon de Paris in oktober 1952, is uitgerust met een 2.2 liter V8 motor.

Lees meer...

De innovatie van vandaag is de historie van morgen

Een team van enthousiaste en geïnspireerde studenten van de TU Eindhoven hebben onder de naam TU Ecomotive bijna twee jaar gewerkt aan het ontwerp en de constructie van een automobiel die bijna geheel is samengesteld uit recycling materiaal. Daarvoor werden onder meer PET-flessen, huishoudelijk afval, plastic opgevist uit de oceanen, verpakkingsmateriaal en bouwafval verwerkt. Door dit studieproject werd aangetoond dat afvalmateriaal daadwerkelijk kan dienen als grondstof voor de auto-industrie. Nieuwe elementen zijn de benodigde elektronica, het stuur en de pedalen. Voor de carrosserie en de bekleding werd gebruik gemaakt van o.a. vlas, kokosvezels, paardenhaar. Recycling van gebruikte autobanden De auto met de 'merknaam' Luca heeft twee elektrische motoren die de auto een bereik geven van 220 km. In eerdere edities van de Nationale Oldtimerdag waren er al de zonneauto van de TU Delft en de waterstofauto van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen te bewonderen. Voertuigen die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het automobiel en de toekomst van het vervoer van personen en goederen.

Lees meer...

Op het chassis van een brandweerwagen

In 1903 richtte Truckson LaFrance, een nazaat van Franse hugenoot emigranten, in Elmira (NY) een bedrijf op dat zich toelegde op het ontwerpen en maken van brandbestrijdingsapparatuur, reddingmateriaal, pompen en duikhelmen. In 1910 begon de bouw van brandweervoertuigen. De verkoop daarvan kwam maar langzaam op gang en daarom besloot de directie om op de beschikbare chassis een grote open sportwagen te bouwen. Een model dat geschikt zou zijn voor de in de USA al vrij populaire straatraces. De auto werd voorzien van een 14.5 lt. zes cilinder Simplex motor met een vermogen van 100 pk. en artilleriewielen. De auto kreeg als  merk- en typenaam American LaFrance Simplex Speedster. Een in 1919 gefabriceerde American LaFrance in Nederlands privé bezit meldde zich aan voor de komende Nationale Oldtimerdag en maakt deel uit van de presentatie van de 'Belle Epoque'. Van deze automobiel zijn er slechts een beperkt aantal gebouwd, waarvan er enkele in Europa zijn. In ons land zijn er slechts een paar modellen rijvaardig. Het brandweerkorps van New York heeft lange tijd gereden in moderne American LaFrance brandweerwagens o.a. bij de reddingsoperatie bij de dramatische terroristische aanslag op de Twin Towers op 11 november 2009.

Lees meer...

Een Citroën met een skiff carrosserie

Een verrassende aanmelding uit het rustieke Sallandse dorp Heino. Op het chassis van een Citroën B2 Torpedo uit 1922 is een mahoniehouten skiff carrosserie gebouwd. De Frans carrosseriebouwer Jean Henri Labourdette, geboren in 1888, bouwde er in 1921 drie in opdracht van de Citroën directie. Deze modellen waren bedoeld als prototype voor de Citroën B2 Caddy, een elegante sportuitvoering van het model B2. Het model Caddy werd door het Franse automobielbedrijf uiteindelijk niet in hout uitgevoerd maar in metaal. Voor zo ver bekend bestaat er geen tweede exemplaar meer van de Citroën B2 Torpedo met een houten skiff opbouw. Labourdette gebruikte dezelfde constructie voor onder meer een ontwerp van Panhard et Levassor, Peugeot en Amilcar. Zijn grootvader had een smederij en wagenmakerij en zijn vader was koetsenbouwer. Hij ontwierp in de vroege autogeschiedenis automobielen voor George Richard en Louis Renault.

Lees meer...

De legendarische Bentley Old Nr. 1

In de line-up voor de terugblik op 100 jaar Bentley kan en mag de legendarische Bentley Old Nr. 1 uit 1926 niet ontbreken. Uit de collectie van Charles Serry uit Hilversum komt een dergelijk racemonster op de deelnemerslijst voor de komende Nationale Oldtimerdag. Er zijn slechts enkele historische automobielen die een algemene overwinning hebben behaald tijdens de befaamde 24 Uur van Le Mans. Een onvergetelijk succes. Nog geen handvol haalde een dergelijke overwinning tweemaal achtereen binnen. Dit Bentley model was de eerste die dat lukte, in 1930 en 1931. De Bentley werd oorspronkelijk gebouwd als een 6.5 lt. Speed Six met een door Vandenplas ontworpen racecarrosserie. Vele overwinningen volgden o.a. op het Britse Brooklands Circuit in meerdere 500 mijl's races en tijdens de Grand Prix van Ierland. Een racer waar de liefhebber van dit type automobielen met veel bewondering naar zal kijken. De Bentley Old Number 1 is in ons land niet of nauwelijks te zien op shows en meetings. Bij de show onder de titel '100 Extraordinary Years' is het dé aandachttrekker voor de Bentley adepten. 

Lees meer...

De eerste Porsche is een legende

Prof. Dr. Ir. Ferdinand Porsche, een Oostenrijkse autobouwer die in de oorlogsjaren de Duitse nationaliteit verkreeg, legt voor en tijdens de 2e Wereldoorlog de basis voor het succes van de tot de dag van vandaag populaire Volkswagen Kever. Zijn zoon Ferry ontwikkelt direct na afloop van de oorlog een nieuw model op het eenvoudige chassis van de VW Kever en noemt het de Porsche 356, die in 1948 een eerste proefrit maakt. In het eerste jaar van het bestaan van deze Porsche worden er 49 met de hand gebouw met een aluminium carrosserie. Het ontwerp is van Erwin Komenda. Het wordt een serie, want de 356 wordt gevolgd door de 356A, 356B, 356C en, tot slot, de Porsche Speedster Carrera. In totaal worden er tussen 1948 en 1965 76.300 exemplaren gebouwd en verkocht. Edwin Oskamp uit Heemstede brengt een Porsche 356SC uit 1965 mee. Een automobiel in een uitstekende conditie, die in 2012 Class Winner werd van het Concours d'Elegance Paleis Het Loo in Apeldoorn. De Porsche 356 is inmiddels een legende, kent in concoursstaat een hoge veiling waarde en is een graag geziene gast op concoursen en meetings. Alweer een auto met een pakkend historisch verhaal.

Lees meer...

De elite van de Amerikaanse luxe limousines

De Packard Motor Car Company was gevestigd een de East Grand Boulevard in Detroit (Michigan). Daar kwam in 1930 de Packard 733 Convertible Coupé uit de fabriek rollen. Een automobiel voorzien van een straight eight (8 cilinder) motorblok. De auto heeft de vele originele Packard kenmerken en het herkenbare authentieke uiterlijk. Catrinus Kielstra uit het Friese Wirdum verschijnt met een dergelijke luxe automobiel aan de start, voorzien van spaakwielen, dubbele reservebanden, Firestone white wall banden, dubbele claxons, een rumble seat en steenslagbeschermers. De Packard, een merk waarin Amerikaanse presidenten reden, heeft in Kielstra de 3e eigenaar. Hij zorgde in ruim drie jaar voor een volledige restauratie. Van dit model zijn er slechts 150 geproduceerd. Kielstra is een echte oldtimerfanaat, repareerde en prepareerde meerdere oldtimers, waaronder Ford Model T. Hij is lid van enkele bekende Friese oldtimerclubs en neemt regelmatig deel aan toertochten en meetings.

Lees meer...

Renault leverde vanaf het begin kwaliteit

De techniek van Renault was vanaf het begin van de Franse automobielproductie van hoge kwaliteit. Vanaf 1904 bouwde het bedrijf eigen motoren. Het model AX Voiturette kwam op het moment dat de automobiel een zekere mate van respect begon te verwerven. In de jaren tot 1910 kwamen in Frankrijk automobielbouwers als paddenstoelen uit de grond. Een nieuwe markt werd aangeboord. De Renault AX was een eenvoudig ontwerp, makkelijk te besturen en zelfs een technische analfabeet kon de technische werking begrijpen. Voor een kleine auto als de AX had het op snelheid een grote flexibiliteit. Van 8 km. per uur tot maximaal 56 km. per uur, in drie versnellingen. Zelfs voor steile hellingen was de AX niet beducht. De Renault AX 1909 op de Nationale Oldtimerdag komt uit Belgisch privé bezit en heeft al deelnames aan de befaamde London Brighton Rally achter de rug.

Lees meer...

Een koetsenbouwer schakelt over op highwheelers

De broers Wilhelm en Gustav A. Schacht (afstammend van Duitse emigranten) stonden bekend als vakbekwame koetsenbouwers toen zij in 1904 overstapten op de productie van automobielen in Cincinnati (Ohio). Uit de Belgische Kempen komt een unieke Schacht Highwheeler Runabout K uit 1909. Eigenaar Marc Geerkens heeft een eigen collectie van zeldzame vroege Amerikaanse automobielen. De auto heeft een 18 pk. krachtige 2-cilinder motor met kettingaandrijving. De eerste Schacht Runabout werd in 1905 gekocht door Thomas W. Hardwick, senator in het Hogerhuis voor de staat Georgia. De wagen heeft 72-inch houten wielen. Schacht schakelde in later jaren over op de productie van vrachtwagens en lorries en eindigde de productie in 1940. Nog rijdende highwheelers zijn, zeker in Europa, een opmerkelijke verschijning. De Nationale Oldtimerdag ziet naast de Schacht ook een IHC Motorwagon Highwheeler 1910 op de startlijst staan. Beide wagens zijn ingedeeld in de categorie 'Belle Epoque' waarin de beginperiode van de automobielgeschiedenis centraal staat. Highwheelers waren vooral in gebruik op het platteland, waar ze, destijds bij gebrek aan goede wegen, zonder problemen door verwilderd struikgewas en door hoog gras konden rijden.

Lees meer...

De geboorte van een 'galopperend paard'

Lee Ioccoca, directeur van de Ford Divisie, gaf in 1962 groen licht voor een opvallend en sportief project. Na een ontwikkeling in de recordtijd van 18 maanden zag de Ford Mustang het levenslicht. De auto bleef in productie van 1964 tot 1973. In de eerste week van maart 1964 werd met de productie gestart en het publiek maakte kennis met dit 'paradepaard' op 17 april 1964 tijdens de Wereldtentoonstelling in New York. De styling van deze automobiel lag in handen van L. David Ash. Uit die fameuze eerste generatie Ford Mustang komt Co Bos uit Houten met een model 260 V8 4.3 Cabriolet Met dat oermodel van de Mustang is het een plezier om met de open kap en mooi weer te rijden en aan evenementen deel te nemen. Het ontwerp 1964 werd op de markt gebracht als cabriolet en als hardtop. In vier maanden na de introductie werden er 100.000 exemplaren verkocht en in het eerste jaar maar liefst 681.000. Het galopperende paard werd een onbetwist succes.

Lees meer...

Een illuster Brits merk kwam in handen van Rolls Royce

Gerard Wallis de Vries uit Wateringen (bij Delft) komt naar de Nationale Oldtimerdag met een sofisticated Armstrong Siddeley Hurricane uit 1947. Een illuster Brits automerk dat in 1919 met de productie begon en in 1960 door Rolls Royce werd overgenomen. Tijdens de 2e Wereldoorlog bouwde Armstrong vliegtuigen als de vermaarde AVRO Lancaster bommenwerper en de Armstrong Hurricane, de voorloper van de Spitfire. Na afloop van de oorlog kwam Armstrong Siddeley al in 1946 met het eerste nieuwemodel op de Britse en Europese markt, voorzien van een zescilinder motor. De Armstrong Siddeley Hurricane is een tweedeurs drophead coupé (DHC), die tot 1953 in productie bleef. Er werden er in totaal 2.600 gebouwd. De carrosserie was van staal en aluminium op een frame van essenhout. De portieren scharnierden aan de achterzijde en dit type deuren kreeg als bijnaam 'zelfmoorddeuren'. De aanschafprijs lag in die tijd op 1.150 Britse ponden. Naast het model Hurricane bouwde Armstrong de modellen Lancaster en Typhoon. Het merk kreeg daarnaast bekendheid doordat het de eerste geallieerde straalmotor ontwikkelde.

Lees meer...

Een Heinkel Kabinenroller

In 1922 richt ingenieur Ernst Heinkel zijn eigen bedrijf op en start met de bouw van vliegtuigen voor de Lufthanse. Eerst hogesnelheid posttoestellen en uiteindelijk, in WO II, de Heinkel HE177 zware bommenwerper voor de Luftwaffe. Na afloop van de oorlog wordt het Heinkel verboden om vliegtuigen te bouwen en begint de ontwikkeling van een kleine driewielige automobiel. Met de Heinkel Kabinenroller krijgt hij in Engeland de titel 'The Rolls Royce of the Scooters'. De Nationale Oldtimerdag toont een keur aan dwergautomobielen van leden van de Dwerg Auto Club Nederland (DWAC) die kort geleden een 40-jarig jubileum vierde. In het overzicht van dit type automobielen merken als Messerschmitt, BMW Isetta, Suzuki, Goggomobil, Bond, Velorex, Hanomag, Subaru en Goliath. De Duitse merken Messerschmitt en BMW hebben van de geallieerden na afloop van de oorlog dezelfde verboden gekregen als Heinkel. Zij mochten geen producten meer produceren die voor militair gebruik konden worden ingezet. Eind jaren '60 kwam aan de populariteit van drie- en vierwielige automobielen een einde. Door de gestegen welvaart konden mensen grotere, duurdere automobielen kopen en daalde vraag. Dwergautomobielen hebben nu een soort cultstatus.

Lees meer...

Een stoomautomobiel uit het Vlaamse land

Voordat de verbrandingsmotor haar intrede deed, was stoom de drijvende kracht voor automobielen, schepen en treinen. In Amerika waren het de broers Stanley die een voorname positie hadden veroverd met de productie van hun Stanley steamers. Automobielen van uitzonderlijke klasse, zowel als ontwerp en als hoogstaande techniek. Uit die periode, tussen 1870 en 1925, zijn er enkele voertuigen bewaard gebleven, die in musea en sommige nog rijdend de 21e eeuwse bezoeker met verbazing en verwondering imponeert. Uit het Belgische As komt een Stanley 810 Mountainwagon uit 1913. Vanuit de VS kwam deze wagen naar Europa en verbleef lange jaren in het Veluwse Dorp Oene bij een verzamelaar van door stoom aangedreven voertuigen. Van stoomtractor tot stoomcarrousel. Daarna verhuisde de Stanley naar Marknesse in de Noordoostpolder en de volgende eigenaar bracht de stoomautomobiel naar het Vlaamse land. In een prima conditie is de Stanley een aandachttrekker en op ieder oldtimerevenementen een graag geziene gast o.a. bij het Oldtimertreffen Lanaken en de Geleense Oldtimerparade. Voor de jongste generatie een bijzondere ervaring dat je met de stoom van heet water een automobiel kunt voortbewegen. In eerdere edities van de Nationale Oldtimerdag behoorde de Stanley Mountainwagon tot de winnaars in de oudste leeftijdsklasse.

Lees meer...

Triumph Dolomite in handen van derde eigenaar

Zowel in het Verenigd Koninkrijk (UK) als op het vaste land van Europa zijn er vele liefhebbers van Britse sportwagens. Merken als MG, Jaguar, Austin Healy, Singer en TR hebben een grote schare aanhangers. Dat geldt evenzeer voor het merk Triumph. Uit het Kennemerland komt een Triumph Dolomite 14/65 Roadster Coupé uit 1939. De huidige eigenaar, die de auto in 2020 overnam, is de derde die achter het stuur van deze typisch Britse sportwagen mag kruipen. Vanaf 2013 was er sporadisch met de auto gereden en dat betekende dat de techniek in goede conditie verkeerde. De eerste eigenaar reed er in tot 1958. Van dit model zijn er 100 gebouwd en daar zijn er nog wereldwijd slechts dertien rijdend van over. Na een uitvoerige en perfect uitgevoerde restauratie in de jaren '80 zijn er maar 7.500 miles mee gereden. Deze even sierlijke als sportieve Triumph met de lang doorlopende voorspatboden, spaakwielen en een dicky seat is de enige van dit model in ons land en maakt haar primeur op de komende Nationale Oldtimerdag. 

Lees meer...

Een knappe Britse twodoor vierzitter

Henny Kennis uit Valkenswaard is eigenaar van het gerespecteerde oldtimerhandelshuis 'Retrolegends'. Al meerdere malen gast op de Nationale Oldtimerdag en ditmaal brengt hij uit zijn collectie een  bijzondere Rolls Royce 20 Coupé by Cockshoots & Sons Town Car uit 1927 mee. De auto is een ontwerp van koetsenbouwer Joseph Cockshoots uit Manchester en werd gerealiseerd door H. J. Mulliner Chiswick (Londen). Het model is in een uitstekende staat, voorzien van een zescilinder kopklepmotor en opvallende artilleriewielen van Dunlop. De auto is in de originele kleur Claret met zwarte spatborden, heeft een leren bekleding en een dicky seat ('schoonmoedersstoel'). Uit de beschrijving blijkt dat deze Rolls Royce in 1958 emigreerde naar de Verenigde Staten, in 2000 een restauratie onderging en vervolgens terugkeerde naar Europa. Bij de papieren van de auto zit een historisch Cockshoots Service Rapport.

Lees meer...

Een Franse oplossing voor 'panne'

Albert en Saskia Lindenburg komen uit het Friese Bantega met een zeldzame Citroën U23 Depanneuse uit 1954. Een nostalgische herinnering aan autopech in de periode direct na afloop van de oorlog. Het is van oorsprong een 2-tons vrachtwagen, die in 1935 werd geïntroduceerd en in productie bleef tot 1969. Van dit model werden er naar schatting meer dan één miljoen exemplaren gebouwd. Een belangrijke klant was het Franse leger aan de vooravond van WO II. In de jaren '50 kreeg de U23 een re-styling waarbij het werd voorzien van een brede grille met ingebouwde koplampen en een grote gereedschapskist met een gesloten tussenschot. De sleep- en takelwagen is gebouwd op het chassis en met de cabine van de vrachtwagenuitvoering. In het dagelijkse leven was en is het zelden prettig om een sleepwagen te moeten bestellen. Dat staat synoniem voor 'panne' (pech), extra kosten, een verstoord dagprogramma en wellicht ingrijpende reparatie. Particuliere garagebedrijven beschikten over een dergelijke lichte sleep- en takelwagen. Tegenwoordig zijn die vervangen door krachtige autoambulances van professionele sleepdiensten. Voor wie aangesloten is bij de ANWB (Wegenwacht) komt een sleepwagen op afroep om het vervoer naar een garage te regelen.

Lees meer...

derde prijs winnaar New York naar Parijs Race

Roberto Züst is een Italiaanse technisch-ingenieur van Zwitserse afkomst die in 1905 zijn bedrijf voor de productie van automobielen oprichtte in Milaan. De eerste modellen waren enorm volumineuze en dure modellen, uitgerust met viercilinder motoren met 7.4 tot  11.3 cc sterke motoren. Een Zúst 28/45 nam deel aan de New York naar Parijs Rally in 1908 en eindigde er als derde. Een dergelijk model werd in 1906 winnaar van de Targa Florio. De auto die in New York aan de start kwam, gebouwd in 1906, is na vele omzwervingen nu in handen van een privé collectioneur in Nederland. Er wordt hard gewerkt aan een flinke restauratie en het ziet er naar uit dat de opbouw gereed zal zijn voor de komende editie van de Nationale Oldtimerdag. Dat zou een primeur betekenen voor het evenement en voor de eigenaar die er dan voor de eerste maal de weg op gaat. Züst werd in 1917m overgenomen door Officine Meccaniche uit Milaan en is daardoor één van de voorlopers van Fiat en Iveco. Een auto van het merk Züst heeft nog niet eerder in Nederland deelgenomen aan een show, concours of beurs.

Lees meer...

De mijlpaal van 200.000 automobielen

Het legendarische Britse automerk Bentley deed er ruim 100 jaar over om de mijlpaal van 200.000 gebouwde automobielen te passeren. In 1919 zag Bentley het levenslicht en rond de eeuwwisseling, nu 22 jaar geleden, lag dat geproduceerde aantal rond de 50.000. Betekent dat er in de 21e eeuw een sterke stijging van de verkoopcijfers werd bereikt. Het door Bentley zo genoemde jubileum motto '100 Extraordinary Years', krijgt een fascinerende line-up tijdens de komende Nationale Oldtimerdag. Prachtige historische exemplaren, aangevuld met modellen uit recentere jaren, zoals een Bentley Continental GT Speed Mulliner Coupé uit 2009, die op zondagochtend vanuit het Limburgse land op weg gaat naar het op de zee veroverde nieuwe land. 

Lees meer...

Zeldzaam voorbeeld van een 'vroege' Amerikaan

In het stadje Moline (Illinois) begon Charles Pope in de eerste jaren van de 20e eeuw een automobielbedrijf in samenwerking met de familie Deere (landbouwwagens). In 1907 startte hij vervolgens de Midland Motor Car Company op. Na 5 jaar, in 1913, verloor het bedrijf haar financiële positie en kwam er een eind aan de autofabricage. LMB Racing uit Wevelgem (B) brengt een zeldzaam voorbeeld van een vroege sportieve Amerikaanse automobiel naar de Nationale Oldtimerdag: een Midland L40 uit 1911. Van dit automerk zijn er minder dan tien bekend die rijdend in privé bezit zijn. LMB Racing heeft de enige die in Europa bekend is. Een unieke aanvulling op de deelnemerslijst van de automobielen uit de 'Belle Epoque', de kraamkamerperiode van de automobielgeschiedenis. Het automerk Midland behoort tot de grote groep 'vergeten merken' uit de zogenaamde koperen periode.

Lees meer...

Een ontwerp van de Gebroeders Spijker

De zonen van de Hilversumse smid Spijker ontwikkelden zich tot vooraanstaande koetsenbouwers en stonden aan de wieg van het Nederlandse automerk Spijker. Na de realisatie van de 'Gouden Koets', een geschenk van de Amsterdamse bevolking bij de inhuldiging van Koningin Wilhelmina, gingen de broers aan de slag in de ontluikende automobielindustrie. Nederlandse autohistorie pur sang. Spijker (later herschreven als Spyker) modellen zijn er nauwelijks meer rijdend te aanschouwen. In automusea zijn het stille getuigen van een indrukwekkend historisch verhaal. Uit de collectie van het Autotron Exclusive in Rosmalen komt een originele Spijker Double Phaeton uit 1907 naar de komende editie van de Nationale Oldtimerdag, gereden door Mark Albada Jelgersma. Een auto die al eens deelnam aan de rally Peking-Parijs. Spijker vestigde zich op het landgoed 'Trompenburg' in Amsterdam en ging de concurrentie aan met vele startende automerken zoals Rolls Royce. Over Spijker, het ontstaan, de modellen, de ontwerpers en het einde van een tijdperk zijn vele boeken geschreven. Wie daarvoor de tijd neemt kan op internet prachtige verhalen over dit fameuze Hollandse product lezen.

Lees meer...

Een Britse veteraan die 'down under' bekeek

Uit de Noord-Hollandse hoofdstad Haarlem komt een unieke Britse veteraan. Van het in ons land nauwelijks bekende merk Streaker Squire zijn er nog slechts 8 in rijdende staat en in privé bezit. Vijf rijden er nog in Engeland, enkele in Australië en één is er in Nederlands bezit. De auto is af fabriek in 1910 verscheept naar 'down under', is vele jaren later naar België gekomen en is vervolgens in ons land in het bezit van Duco Ham. De auto is jaren geleden (2012, 2015 en 2016) door de jury hoog gewaardeerd en dus in de prijzen gevallen.  Daarna is gewerkt aan de restauratie van deze automobiel (o.a. vervanging en inbouw van de benzinetank) en zal de Straker Squire met een 2.8 lt. motor met een vermogen van 15 pk., na de coronapauze weer te zien zijn. Een weerzien met een automobiel uit de koperen periode.

Lees meer...

De extraordinairy years of Bentley

De terugblik op 100 jaar Bentley levert een prachtige deelnemerslijst op van nu reeds 25 automobielen uit de periode 'van toen naar nu'. Met het presenteren van de vele Bentley modellen van voor WO II en uit de jaren direct na afloop van die oorlog, is het beeld echter niet geheel compleet. Vandaar dat de organisatie enkele modellen uit het recente verleden aan de line-up heeft toegevoegd. Daarbij o.a. de auto van het jaar 2008. een voorbeeld van hoogwaardig luxueus vervoer. Het gaat om een Bentley Continental GT Speed uit 2008. De Britse autopers schreef daarover: "Alles aan deze automobiel is een onverhoedse aanval op welk denken dan ook die lijkt te dicteren dat gewelddadige snelheid en acceleratie kunnen worden geleverd door alleen luidruchtige en onbehouwen scheurende vierwielige machines. Niets is minder waar. De Bentley Continental 2008 is elegant en geluidsarm, maakt pittig rijden tot een bijzaak. Het geeft het gevoel en laat de autowereld zien dat je in stijl 'rolt' en dat rijden in een Bentley hoort bij de geneugten des levens". Eveneens uit 2008 is een Bentley Arnage T Mulliner te gast. Op die manier is de productielijn bijkans compleet.

Lees meer...

Amerikaans 'vergeten merk' Brush te gast

Zowel in Europa als in de USA waren er eind van de 19e eeuw en in het begin van de 20e eeuw verschillende avonturiers, ondernemers, financiers en techneuten, die een kans waagden op de zich in een rap tempo ontwikkelende automarkt. Veel van de initiatieven haalden het beginstadium niet en anderen moesten hun pogingen om uiteenlopende redenen staken. Alison P. Brush begon in 1907 een autofabriek in Detroit (Michigan) onder de naam Brush Motor Car Company. Brush is nu één van de vele 'vergeten merken' uit die kraamkamerperiode van de autohistorie. Tussen 1907 en 1913 werden er bij Brush 13.000 automobielen gebouwd. Johan Funk, een collectioneur uit de Friese havenstad Harlingen, heeft een unieke Brush Model D Runabout uit 1910. Een model dat past in de presentatie van de 'Belle Epoque' en een primeur is voor de Nationale Oldtimerdag. Het model werd destijds omschreven als de 'Gentlemen's Roadster'. In 1910 reden de broers Louis (9) en Temple (6) Abarnathy in een Brush van Frederick (Oklahoma) naar Washington en weer terug over een afstand van 2.500 km. In de hoofdstad hadden zij een ontmoeting met de 27e president van de USA, William Howard Taft. Een prima publiciteit voor het automerk, want zo werd zichtbaar hoe eenvoudig het was om in een Brush te rijden en jongeren er geen probleem mee hadden.

Lees meer...

Volvo bouwde na WO II een kleine pick-up

De ontwerpen van de Zweedse automobielfabriek Volvo zijn vrij conservatief en krachtig. Van de modellen van voor WO II zijn er in ons land slechts enkele te vinden en te zien in musea. Vrij kort na afloop van WO II begon Volvo met de bouw van een lichte vrachtwagen in het model pick-up. Vanuit Santpoort komt een Volvo P110 PV445 Floda naar de Nationale Oldtimerdag. Een auto uit 1954 met een split window voorraam, clignoteurs (knipperende richtingaanwijzers) op het dak van de cabine, een met Zweeds hout beklede binnenzijde van de cabine en een volledig origineel herbouwde pick-up platte laadbak. Wie de restauratie van een Zweedse auto van ruim zestig jaar oud wil beginnen heeft adviezen en hulp nodig van Volvo-kenners en restaurateurs. Veel informatie is er in ons land niet beschikbaar en dan de stoute schoenen dus maar aangetrokken en contact gelegd met het Zweedse autoconcern. De geslaagde restauratie werd beschreven in het automagazine 'Klassiek & Techniek' in het najaar van 2021. De cabine werd ontworpen en gebouwd door Karrosserifabrik Floda in Lerum (S). Het is de enige in ons land nog rijdende Volvo PV445 Floda.

Lees meer...

Een Matra in uitstekende staat

Een halve eeuw geleden bracht Matra een nieuwe sportwagen uit: de Matra M530A (Avant). Een klein sportief en brommend 'monster' dat de aandacht trok van sportwagenfanaten. De Nationale Oldtimerdag krijgt vanuit het Noord-Hollandse land een hemelsblauw exemplaar op bezoek. Met deze Matra is tussen 1970 en 1974 dagelijks gereden en is daarna om onbekende redenen in een garage stilgezet. In 1987 ging de auto over in andere handen, maar is opnieuw, nu voor maar liefst 20 jaar, gestald. Vanaf dat moment kwam er leven in de brouwerij. In de periode van 2007 tot 2013 is de auto volledig en in originele toestand gerestaureerd. Sindsdien is de Matra M530A een regelmatige deelnemer aan clubritten, deelnemer aan toertochten in binnen- en buitenland en gast op specifieke Matra bijeenkomsten in Frankrijk. De auto verscheen in 2014 op de voorpagina van het voormalige automagazine 'Het Automobiel'.

Lees meer...

De eerste Pontiac van na WO II

Na afloop van WO II starten autofabrikanten hun productie en worden geconfronteerd met de razend snel stijgende vraag naar nieuwe automobielen. Dat vergt nog al wat ontwerpers en producenten, waarvan sommige gebruik maken van bestaande tekentafelontwerpen uit de jaren '39 tot en met '41. Pontiac verscheen in 1949 met een model Silver Streak Chieftain op de markt. Van dat populair geworden model werd een type De Luxe Coupé geproduceerd. Een automobiel die in ons land o.a. in bezit was binnen de collectie van de in 2019 plotseling overleden oldtimerliefhebber Henk Valkema uit Kuinre. De auto kwam in 2018 naar Nederland en uit de bijbehorende bescheiden bleek dat hij in februari 1949 in de USA op kenteken werd gezet. Het is bijzonder dat de familie Valkema ditmaal met vier automobielen aan de Nationale Oldtimer dag zal deelnemen, waarbij de fraaie Pontiac nog niet eerder aan de start kwam. Naast deze auto verschijnen een Essex Super Six Phaeton 1927, Packard 726 Sedan 1931 en een Ford Model T 1926. 

Lees meer...

Een elegante en sierlijke Cadillac limousine

Wie zich verdiept in de historie van het Amerikaanse automerk Cadillac, raakt niet uitgelezen. Als een avontuurlijk jongensboek. Vanaf de oprichting en de naamgeving is Cadillac één van de meest populaire automerken in de Verenigde Staten. In Europa was die populariteit minder en waren de verkoopsuccessen een stuk lager. Ook in ons land, zelfs nu, is Cadillac weliswaar bekend maar rijden er in verhouding weinig modellen. Tijdens de Nationale Oldtimerdag is Cadillac ruim vertegenwoordigd. Zowel met automobielen uit de periode van voor WO II als de modellen uit periode 1950-1960. Met de Cadillac Club Nederland heeft de Nationale Oldtimerdag goede en plezierige contacten. Uit het Noorden van ons land komt een privé eigenaar met een fraaie Cadillac 353 Fleetwood Limousine uit 1930. Van dat model zijn er 1.400 gebouwd. De carrosserie van Fleetwood is stijlvol, elegant en sierlijk. De binnenbekleding valt op omdat gebruik is gemaakt van zadeldoeken voor de deurpanelen, stoelen en hemelbekleding. Deze automobiel is bijna 50 jaar in bezit en de auto is destijds in ons land geïmporteerd door Landeweer in Utrecht.

Lees meer...

Een eerbetoon aan Ettore Bugatti

Een oldtimermeeting zonder deelname van een Bugatti is niet compleet. De Nationale Oldtimerdag mag zich verheugen in de deelname van Bugatti modellen naar een ontwerp van 'Le Patron' Ettore Bugatti en verongelukte zijn zoon Jean. Bezoekers kijken, soms ademloos, naar het design, luisteren naar het markante motorgeluid en genieten van het voorbijrijden van deze unieke automobielen. Ook bij de komende editie verschijnen er een aantal prachtige Bugatti ontwerpen zoals een Bugatti T40 Grand Sport 1929, Bugatti T46 Sports Saloon Freestone & Webb 1930, Bugatti T57 Grand Prix Special 1934 en een Bugatti T49 Gangloff Cabriolet 1933. Dat laatste model is bij collectioneurs en liefhebbers gewild en strijd op internationale concoursen als Pebble Beach (USA) en Villa d'Este (Italië) mee om de prijzen. Het is voor het eerst dat een type T49 in Lelystad verschijnt. Een primeur. Het ontwerp is van de beroemde Zwitserse coachbuilder Gangloff. 

Lees meer...

Onze vrijheid is goud waard.

Toen Japan in 1942 onverhoeds de Amerikaanse Stille Zuidzee haven Peal Harbour aanviel raakte de USA rechtstreeks betrokken in WO II. De Amerikaanse regering vaardigde een decreet uit waarbij alle autoproducenten moesten stoppen met de bouw van automobielen en moesten overschakelen op oorlogsmateriaal als vrachtwagens, waterwagens, mobiele aggregaten, keukenwagens, veldgeschut, tanks, jeeps en artillerietrekkers. Voertuigen die werden gebruikt voor de landingen in Europa zowel op Sicilië als in Normandië. In 2020 herdachten we samen, midden in de coronatijd, 75 jaar vrijheid. Leven in vrijheid is het grootste goed. In de komende Nationale Oldtimerdag staan we daar bij stil. Diverse geallieerde militaire voertuigen presenteren zich met merken als GMC, Chevrolet, Ford en Dodge. Ook Packard produceerde militair materieel, vooral ambulancevoertuigen. Daarvan is een Packard Henney US Army Ambulance 1942 in het bezit van het Oorlogsmuseum in Medemblik en die komt naar het evenement. Bij de presentatie behoort zang en muziek uit de periode '40-'45 en dat wordt verzorgd door het zangduo 'Swing the Mood'. Daarnaast een VW 166 Schwimmwagen waarmee het Duitse leger kanalen, rivieren en vaarten bewaakte voor in de nachtelijke uren overstekende geallieerde troepen.

Lees meer...

In België in licentie gebouwd

Eugene Brillié en Gustave Gobron gingen in 1898 een samenwerking aan dat leidde tot de start van een automobielfabriek in Boulogne Sur Seine (F). Brillié ontwierp bijzondere verbrandingsmotoren en Gobron was lid van de l'Assemblé National (parlement). In 1899 werd het kantoor gevestigd aan de 17 Rue de Girard in Parijs. In 1900 produceerde de autofabriek 150 automobielen per jaar. In 1855 begonnen de broers Léon en Maurice Nagant in Luik met de productie van technische apparatuur, gereedschap en werktuigmachines. In 1900 konden voegden zij automobielen aan hun productenlijst toe, gingen in licentie automobielen bouwen van Gobron-Brillié en gaven deze automobielen de naam Nagant Gobron-Brillié Belge. Uit een Belgische privé verzameling komt een zeldzaam model uit 1900 naar de Nationale Oldtimerdag en maakt deel uit van de presentatie van de 'Belle Epoque'. De fabriek van Gobron-Brillié in Frankrijk werd in 1930 gesloten en de productie beëindigd.

Lees meer...

Rolls Royce Phantom II als filmheld

Toen de Duitse zangeres en filmactrice Marlene Dietrich in 1934 naar de Verenigde Staten reisde, kreeg ze in Hollywood van filmmaatschappij Metro Goldwyn Mayer (MGM) een Rolls Royce Phantom II als geschenk voor haar rol in de film 'Blue Angel'. Afgeleid van het model Phantom II bouwde het Britse automobielbedrijf tevens een Phantom II Continental Saloon. Daarvan werden er slechts 278 gebouwd. Ontwerper Ivan Evemden won er in 1930 tijdens het Franse Biarritz Grand Concours d'Elegance een gouden medaille mee. Het eerste exemplaar werd verkocht aan Prins Mahendra, de latere koning van Nepal. Een Nederlandse liefhebber kocht een dergelijk model uit 1935 van een eigenaar uit Wales. De auto, met een carrosserie van Barker, speelde een mobiele hoofdrol in de bekende film 'Indiana Jones and the last crusade' uit 1989, onder regie van Steven Spielberg Een automobiel met een kleurrijke geschiedenis.

Lees meer...

Een kleuter in de transportwereld

De Dwerg Automobielen Club Nederland viert haar veertig jaren bestaan. In 2020 was er een alleraardigste expositie van dwergautomobielen in het Louwman Museum in Den Haag. Het leek de organisatiecommissie van de Nationale Oldtimerdag een goed idee om de lustrumvierende club (DWAC) uit te nodigen om een rijdende kleine parade op te zetten als programmaonderdeel van de komende editie van het evenement. Dat leverde een aantal aanmeldingen op met nostalgische merken en typen. In een showopstelling worden onder meer zichtbaar een BWM Isetta 250 1959, Messerschmitt KR200 1957, Hanomag 2/10 1928, Subaru 360 1968, Goggomobil Dart 400 1959 en een Goggomobil met mini-caravan 1967. Bijzonder is de komst van een Goggomobil TL250 Transporter 1959. Een auto die origineel is afgeleverd bij een klant in Duitsland en in de jaren '80 naar Engeland is geëxporteerd. Ruim tien jaar nadien is hij naar ons land gehaald en door de eigenaar compleet gerestaureerd. De auto heeft een elektrische schakeling, is de eerste uit de modelserie en heeft als productiejaar 1958 en is een jaar later op Duits kenteken gezet. Deze Goggomobil, een kleuter uit de transportwereld, is uitgevoerd met de originele reclame zoals die door Gremi werd gebruikt. Van dit model zijn er in totaal bijna 3.700 geproduceerd.

Lees meer...

Er is er nog maar één op de wereld

De Nationale Oldtimerdag heeft via haar eigen kanalen vele contacten met oldtimerliefhebbers in eigen land en met diverse eigenaren in België, Luxemburg, Frankrijk en Engeland. Bij onze Oosterburen Duitsland zijn er in de loop van de jaren plezierige contacten ontstaan en hebben er meerdere opmerkelijke automobielen deelgenomen. Voor de komende editie kwam er ditmaal een aanmelding uit Schermbeck, Kreis Wesel in het Rijnland. Een nieuwe toevoeging aan de lijst van buitenlandse relaties. Een aanmelding met een automobiel waarvan er wereldwijd nog maar één exemplaar bestaat. Het gaat om een Epalle et Compagnie B Tourer uit 1910. Het is één van de vele kleine Franse automerken uit de beginperiode van het autoavontuur. De fabriek stond in Saint Etienne (Loire departement) en het produceerde automobielen tot medio 1914. Het kostte enig zoekwerk om dit automerk te traceren. Een verbreding van het beeld en het verhaal uit de 'Belle Epoque' periode en waarvan er nog maar zo weinig rijdend van over zijn gebleven. Een periode die zich laat omschrijven als de 'kraamkamer van de automobielhistorie'.

Lees meer...

Edsel Ford adviseerde zijn vader

Na afloop van de Eerste Wereldoorlog begon Henry Leland met zijn zoon Wilfred C. Leland met de productie van automobielen onder de merknaam Lincoln. Het eerste model, een Lincoln N met een 5.8 lt. V8 motor, verscheen in 1920 op de markt. Het bedrijf kwam in de financiële problemen en dat bracht Leland er toe om het bedrijf in 1922 voor 8 miljoen dollar te verkopen aan Henry Ford. Hij deed dat na enige bedenktijd op advies van zijn zoon Edsel, die het bedrijf een nieuwe impuls gaf. Henk Koops uit Meppel bezit een in concoursstaat verkerende Lincoln KB Limousine uit 1932. Een indrukwekkende sedan. Onder de leiding van Edsel kreeg Lincoln het formaat en de elegantie die paste bij de absoluut hoogwaardige techniek. Deze automobiel was populair bij politie en criminele bendes ('gangsters' zoals Al Capone) vanwege de snelle acceleratie en de topsnelheid. In 1924 was het de Amerikaanse president Calvin Coolidge die voor het eerst een Lincoln als staatsiewagen aanschafte.

Lees meer...

Uit de stad van de 'Maagd van Orléans'

Jean Pierre Délaugere begon in 1864 in Orleans met de bouw van paardenkoetsen en na zijn dood in 1868 namen zijn zonen Henri en Emile het bedrijf over. De stap van koetsen naar automobielen namen zij in 1901 waarna in 1906 een fusie volgde met Clayette. Een nieuw autobedrijf zag het Franse levenslicht. Délaugere et Clayette groeide uit tot een bedrijf met 350 werknemers die per dag handmatig twee automobielen bouwden. Het werd het meest luxe en duurste automerk uit die tijd in Europa. In 1926 kwam er een einde aan de productie en sloot het bedrijf de deuren. Uit het Brabantse Udenhout komt een fraaie Délaugere et Clayette 4K uit 1908. Een unieke automobiel die past in de presentatie van de 'Belle Epoque' en die de 65e verjaardag (lustrumpresentatie) van de Pionier Automobiel Club extra glans geeft. Dit Franse automerk maakt haar primeur tijdens de Nationale Oldtimerdag, want niet eerder verscheen er een Délaugere et Clayette in Lelystad aan de start.

Lees meer...

nieuw geleverd bij een liefhebber in San Remo

Een Italiaans pareltje. Een Fiat 1500 Pininfarina Coupé 1965. Waar normaal gesproken de cabriolet versie vele malen zeldzamer is dan de coupé, is dat beeld compleet omgekeerd bij deze coupé. Van dit ontwerp van de beroemde carrosserie ontwerper Pininfarina zijn er slechts 2.210 gebouwd, terwijl er van de cabriolet uitvoering maar liefst bijna 19.000 werden geproduceerd. De body van de coupé is gebaseerd op die van de cabriolet. De Fiat 1500 Pininfarina die op de komende Nationale Oldtmerdag verschijnt is op 7 juni 1965 geleverd aan Badino Vincenzo in San Remo. Twintig jaar later kwam de auto naar ons land. De volledige historie van het voertuig is bekend. Dit exemplaar is de laatste van de serie, herkenbaar aan het Fiat logo in de grille en aan de aanwezige vijf-versnellingsbak. 

Lees meer...

Deze Donnet kreeg de tweede eigenaar

In de eerste decennia van de 20e eeuw kwamen verschillende Franse automerken op de markt. Allemaal ondernemers die met de productie van automobielen een gat in de markt wilden vullen. Ze waren al werkzaam als producenten van onder meer landbouwgereedschap, rijwielen, mortiergranaten, weefgetouwen, vogelkooien, treinrails en lantaarnpalen. Hubert Tribus uit Lelystad restaureerde een Donnet CI 7 uit 1932. "Gekocht in 1987 en ik ben de tweede eigenaar. Bij de auto behoren een belastingkaart uit 1932, de aankoopbon en de naam van de eerste eigenaar. Bijzonder om dat te kunnen lezen. Ik heb er in het begin af en toe iets aan gedaan. Toen ik één van mijn Citroën oldtimers kon verkopen, had ik mijn handen en mijn portemonnee vrij om de Donnet aan te pakken. Ben gestart met het houtwerk en het reviseren van de motor. Daarna alles vanaf het chassis, de assen en de naven technisch in orde maken, de carrosserie  herstellen en opnieuw laten spuiten. Een nieuwe huif gemonteerd en de bekleding aangepakt. Op 20 maart 2020 is de auto gekeurd en op kenteken gezet. Heb de 'stille' coronatijd benut om de auto nieuw leven in te blazen".

Lees meer...

Van wrak naar Franse limousine

Een in hart en nieren Peugeot liefhebber kocht in 1975 in Frankrijk het wrak van een Peugeot 402B uit 1936. De auto is eigenhandig geheel gerestaureerd en vervolgens is er ruim 20.000 km. probleemloos mee gereden. Dit model, Peugeot 402 Grand Luxe Limousine, wordt algemeen beschouwd als de Franse versie van de Amerikaanse Chrysler Airflow. De ontwerper van deze gestroomlijnde Peugeot serie was Henri Thomas, die een totaal vernieuwend concept toonde. Zo zijn de koplampen met het bekende Franse gele licht ingebouwd achter de grille en is het chassis enigszins verlaagd zodat treeplanken achterwege konden blijven. De eerste herkenbare aerodynamische stappen in de auto-industrie. Het openen van de voorramen was de meest eenvoudige vorm van airconditioning. Peugeot reageerde met de presentatie van dit model op de komst van de Citroën Traction Avant. Een keiharde concurrentiestrijd tussen Armand Peugeot en André Citroën in het land van Jeanne d'Arc.

Lees meer...

Van uitvinder naar autobouwer

David Dunbar Buick werd in 1854 geboren en met zijn Schotse ouders verhuisde op 2-jarige leeftijd naar Detroit (USA). Hij oogstte roem en vergaarde fortuin met de vinding om porcelein met gierijzer te verbinden (coaten). Dat leverde de witte badkuipen op die, totdat het gietijzer door kunststof werd vervangen, wereldwijd beroemd werden. Buick was tevens de uitvinder van de gazonsproeier. Hij ruilde zijn sanitairbedrijf in voor een automobielbedrijf en richtte in 1903 de Buick Motor Company op dat uitgroeide tot een hoeksteen van het General Motor (GM) concern. Buick bouwde ook sport- en renwagens. In het begin van de 20e eeuw waren straatraces over zand- en grintwegen in Amerika uiterst populair. Een Nederlandse collectioneur vond en kocht in Amerika een Buick 43 Racer uit 1912. Hij bracht de auto per zeecontainer naar ons land en na een uitvoerige restauratie van bijna twee jaar kan de wagen zich laten zein op shows, toertochten en beurzen. Een primeur tijdens de komende Nationale Oldtimerdag.

Lees meer...

Een deelnemer aan de Flying Scotsman Rally 2022

Menig oldtimer heeft een beschreven historie. Boeiende geschiedenis. Dat levert samen met het 'plaatje' een compleet beeld van de auto. Zo verschijnt er een Alvis Speed 25 Brooklands uit 1936 op de Lelystadse Bataviaboulevard. De eerste eigenaar was een Schotse whisky stoker die zijn producten naar Londen vervoerde, altijd in gezelschap van twee Ierse wolfshonden. In de jaren '60 van de vorige eeuw werd de auto verkocht naar een eigenaar in Canada. Begin van deze eeuw kwam de auto in bezit van een liefhebber die RX Autoworks in Vancouver opdracht gaf de carrosserie te restaureren en er een Brooklands body op te bouwen. In augustus 2020 kwam deze sportieve Alvis naar ons land en heeft het aan diverse Europese tours en rally's deelgenomen. Dit jaar staat de Alvis aan de start van de komende bekende Flying Scotsman Rally. Een fraaie sportwagen met een reis van ruim 85 jaar achter de rug.

Lees meer...

Het fortuin van David Dunbar Buick

Voordat David Dunbar Buick begon met de productie van automobielen, had hij roem vergaard en fortuin gemaakt door porcelein met gietijzer te verbinden. Een vinding die we vandaag nog steeds gebruiken en waarderen. Door dat proces ontstond de moderne witte badkuip. Buick stortte zich in zijn 'autojaren' ook op het ontwerp van sport- en renwagens. In Amerika waren in die jaren straatraces over zand- en grindwegen populair. Van het model Buick 43 Racer zijn er op dit moment nog vijf bekend en een Nederlandse collectioneur heeft een dergelijk exemplaar in zijn bezit. Na de aankoop in de USA en het transport naar ons land in twee jaar tijd gerestaureerd en nu klaar voor de primeur tijdens de Nationale Oldtimerdag.

Lees meer...

Eervolle herinnering aan een overleden vader

Hilde van Haarlem uit Lelystad is als purser werkzaam op de grote airliners van de KLM. Haar vader, Roland van Haarlem, was met enige regelmaat te gast op de Nationale Oldtimerdag met een Ford Model T Runabout 1916. Hij zette de eerste stappen voor de restauratie van een Ford Model T Speedster uit 1926, beginnend met een chassis, wielnaven, assen en een bijbehorend motorblok. Samen met restaurateur Bas Jansen uit Wesepe werden een begin gemaakt met de  volledige restauratie. Van Haarlem had een sportieve speedster voor ogen, maar helaas heeft hij door zijn overlijden het project niet kunnen afmaken en aanschouwen. Met hulp van Klaas Hopman uit Purmer heeft Hilde, met kiefde voor haar vader, samen met haar man de restauratie stap voor stap voortgezet. Eind 2019 is de auto door de RDW toegelaten en op kenteken gezet. Nu, in 2022, maakt deze auto met de herinnering aan een aimabele man met zogenoemde 'gouden handjes', haar primeur tijdens de 36e editie van dit grote evenement.

Lees meer...

De erfenis van Walter Owen Bentley

Honderd jaar Bentley. Een jubileum dat in ons land niet of nauwelijks aandacht kreeg. Vele Bentley eigenaren staken in 2019 de Noordzee over om in Groot Brittannië festiviteiten mee te maken. Toen in 2020 corona toesloeg, kwam er van een Bentley Feest bouwen niets terecht. Toch laten we die memorabele geschiedenis niet voorbij gaan en in samenwerking met o.a. de Bentley Drivers Club Dutch Region is er contact gelegd met Bentley rijders uit ons land. Dat leverde de aanmelding op van een Bentley 3.5 DHC by Mayfair London uit 1935 van een eigenaar uit Breda. Deze tweezitter met een kleine achterbank en een dicky-seat (schoonmoederstoel) verkeert in een volledig originele staat. Hij rijdt 1 op 6 super plus (kostbaar). Deze Bentley heeft haar sporen verdiend in toertochten van de PAC, de Club van Twaalf en de Bentley Drivers Club (BDC). Een auto die op de Nationale Oldtimerdag in de Bentley line-up niet mag ontbreken.

Lees meer...

De auto van Miss Betty Carstairs uit Londen

De terugblik op 100 jaar Bentley maakt vele tongen in beweging, levert verrassende facebook reacties en zorgt voor opmerkelijke aanmeldingen. Voor dit Bentley jubileum is er een indrukwekkende line-up in de maak met een compleet overzicht van de productieperiodes van deze Britse autolegende. Een voorbeeld van een opmerkelijke aanmelding kwam uit Beuningen met een Bentley 4.5 'Len Mans' type Tourer uit 1929. Een auto onder Brits origineel kenteken GF6138. De eerste eigenaresse was Miss Betty Carstairs, wonende 5 Mulberry Walk, Chelsea Londen. Deze dame was een beroemde en vooral succesvolle powerboat piloot, was in die tijd de snelst varende dame ter wereld en menigmaal winnaar van races op de Theems. Ze was nauw bevriend met Bentley liefhebber Woolf Bernato en behoorde tot de vaste vriendenkring van de 'Bentley Boys'. De auto is in concoursstaat. 

 

 

Lees meer...

De originele auto van de directeur van Jensen London

Automobielen hennen een verhaal. Het is meer dan alleen vier wielen en een stuur. Dat blijkt wel uit de komst van een Jensen MkIII CV 8 uit 1966. De auto was eigendom van de directeur-eigenaar van Jensen London. Het kolbert met stropdas van die directeur hoort bij de auto. Een authentiek element in de presentatie van deze automobiel. De wagen is volledig gerestaureerd en alles wat daarmee te maken heeft is opgeslagen in een speciale houten kist voorzien van plankjes met daarbij foto's en originele (vervangen) onderdelen. Op oldtimermeetings is een Jensen niet vaak in beeld komende automobiel. Het merk is in ons land niet echt een verkoopsucces geworden.

Lees meer...

Een ongerestaureerde Italiaanse druktemaker

Italië heeft met vele beroemde autobouwers en ontwerpers van prachtige koetswerken een voorname plaats in de Europese autohistorie. Dan denk je aan namen als Zagato, Pininfarina en Bertone. En aan namen van fabrikanten als Alfa Romeo, Cisitalia, Ferrari en Lamborghini. Op de startlijst van de Nationale Oldtimerdag 2022 prijkt een Maserati Sebring 3500 GTi uit 1964. Een ongerestaureerd model met een 3.5 motorblok, een echte druktemaker. De eigenaar vertroeteld deze Italiaan al vanaf 1973. De kilometerteller staat op ruim 65.000. Een fotogenieke automobiel die ook de jongere generatie autoliefhebbers aanspreekt.

Lees meer...

Deelnemer uit de rally Parijs-Amsterdam

Jos van Genugten uit het Brabantse Liempde heeft een uitgesproken voorkeeur voor automobielen uit de begintijd van de autohistorie. Met zijn unieke Amédée Bollée D uit 1899 neemt hij deel aan de komende editie van de Nationale Oldtimerdag. Een automobiel die al deelnam aan de London Brighton Run en die enkele jaren geleden deelnam aan de herbeleving van de Rally Parijs-Amsterdam. Pruttelend en puffend kwam deze veteraan in een kalm tempo over de Belgische en Zuid-Limburgse heuvels. Een voorbeeld van de techniek uit het einde van de 19e eeuw.

Lees meer...

Een zeldzame Duitse 'dwerg'

Op het programma 2022 is ruimte gemaakt voor dwergautomobielen in samenwerking met de Dwerg Automobielen Club (DWAC). Het gaat daarbij om drie- en vierwielers waarvan er diverse merken direct na afloop van WO II met de productie begonnen. Bekende namen zijn Heinkel, BMW, Messerschmitt en Goggomobil. Minder bekend is de Hannomag. Dat Duitse automerk produceerde na afloop van WO I een 'dwerg'. Van dat model zijn er slechts enkele bewaard gebleven, voornamelijk in musea. Uit privé bezit komt er een model Hannomag 2/10 uit 1928 naar de Nationale Oldtimerdag. Een primeur.

Lees meer...

schoonheden in de 'belle epoque'

Zodra de officiële inschrijving voor de komende Nationale Oldtimerdag werd geopend kwam er een groot aantal positieve reacties binnen. In amper 24 uur was inschrijving nr. 100 in de mailbox en binnen nauwelijks 14 dagen werd inschrijving nr. 300 genoteerd. Nog niet eerder in de geschiedenis van het evenement kwamen reacties in zo'n hoog tempo binnen. Voor de klasse 'Belle Epoque', automobielen gebouwd tussen 1885 en 1915, kwamen er opzienbarende aanmeldingen. Automobielen uit de begintijd van de automobielgeschiedenis die nog niet eerder tijdens een editie van de Nationale Oldtimerdag aan de start kwamen. Een Nederlandse collectioneur schreef in met een Peugeot 14 Deux Places uit 1897. Uit België kwam de aanmelding van een Nagant Gobron-Brillé Belge uit 1900. De derde aanmelding in die categorie is een Amédée Bollée D uit 1899 en kort daarna de aanmelding van een Star Twoseather Open Tourer uit 1904. De lijst van deze 'golden oldies' bestaat nu uit 26 automobielen met merken als Stanley Steamer, Panhard et Levassor en De Dion Bouton. Pure rijdende automobielhistorie van hoge kwaliteit.

Lees meer...

We staan in de startblokken

Na twee jaar van gedwongen afwezigheid vanwege de begrijpelijke strenge maatregelen om het coronavirus in te dammen, zijn we met enthousiasme en vol overgave gestart met de opzet en realisatie van de 36e editie van de Nationale Oldtimerdag. Zondag 19 juni a.s. is het zo ver. Hopelijk kunnen we deelnemers en bezoekers weer verwelkomen op de Bataviaboulevard aan de oever van het Markermeer in Lelystad. Het aftellen is begonnen.

We hebben inmiddels een viertal maanden voor voorbereiding achter de rug en ons programma mag er zijn. Wat te denken van een terugblik op 100 jaar Bentley onder de titel ‘Bentley Memorial’, de 65e verjaardag van de Pionier Automobielen Club, een presentatie van dwergautomobielen en een line-up van de jubilerende Mercedes Benz R107. Natuurlijk geven we in de programmering de herdenking van 75 jaar vrijheid een bijzondere plek. Een evenement als het onze krijgt van de overheden waaronder de veiligheidsregio de benaming ‘doorstroomevenement’. De regels die daarvoor in juni wellicht gelden zullen we vanzelfsprekend in acht nemen.

Wij zijn er klaar voor, u ook ? Tot ziens in Lelystad.

Lees meer...

Nationale Oldtimerdag verschoven naar 2022

36e editie Nationale Oldtimerdag verplaatst naar 2022

“We leven in een roerige, zelfs bizarre, tijd. De coronacrisis leert ons dat we moeten vechten tegen een onzichtbare en in ons leven ingrijpende vijand. Het lijkt er helaas op dat het nog enige tijd zal duren voordat we weer van een ‘normaal leven’ kunnen spreken.

Vol optimisme en met ontembaar enthousiasme hebben we de organisatie voor dit jaar opgepakt, maar….we willen en mogen deelnemers, bezoekers, vrijwilligers en juryleden niet aan een virusbesmetting blootstellen. Vanuit Haagse politieke kringen horen wij dat, indien het vaccineren volgens planning verloopt en de Britse variant kan worden beteugeld, er wellicht na 1 juli op beperkte schaal weer het een en ander plaats zou kunnen vinden. Bij een meeting met 400 deelnemende automobielen en jaarlijks gemiddeld 20.000 bezoekers (zonder gecontroleerde toegang) kunnen wij ons niet houden aan de huidige, landelijk voorgeschreven, veiligheidsmaatregelen. De Nationale Oldtimerdag zonder bezoekers is geen Nationale Oldtimerdag. Een Nationale Oldtimerdag met slechts een beperkt aantal deelnemers doet het karakter van de dag geweld aan. Als niet-commerciële organisatie willen wij tevens geen risicovolle financiële verplichtingen aangaan die de continuïteit van dit prachtige evenement in gevaar brengt. Dat noopt ons er toe de 36e editie van de Nationale Oldtimerdag opnieuw te annuleren en te verplaatsen. Een voor u en voor ons uitermate teleurstellend besluit. Het is niet het nieuws waar u op hoopte. Het is een kwestie van tijd en hoewel we dus wat langer moeten volhouden, kunnen we u nu al verzekeren dat de 36e editie krachtiger en aansprekender zal zijn dan ooit. Uw en ons verlangen wordt tot zondag 19 juni 2022 op de proef gesteld.

Maar…we zitten niet stil. Wij gaan u verrassen en op een speciale wijze op de hoogte houden van onze vorderingen ‘on the road to 2022’. Binnenkort krijgt u daar alle informatie over. Hopelijk is dat een troostvol vooruitzicht.

Wie kon het een jaar geleden voorspellen dat wij te maken zouden krijgen met onder meer een avondklok, horeca- en winkelsluitingen, teststraten, vaccinatievoorstellen, reisbeperkingen en een dringende oproep om vanuit huis te werken. Het vraagt uithoudingsvermogen om ons daar doorheen te vechten. Toch……ondanks alle restricties kunnen we veel nog wel: wandel- en fietstochten maken, werken vanachter de computer, etentjes organiseren voor thuisgasten, een privé autotocht uitzetten langs historische gebouwen in de eigen regio, de al lang voorgenomen restauratie van de oldtimer in gang zetten, het internet afstropen op zoek naar benodigde onderdelen, een fotoboek maken van eigen foto’s van een bezocht evenement, iedere zaterdag of zondag een koffieklets organiseren in de buitenlucht (op basis van beperkte uitnodiging) waarbij gasten hun oldtimer meenemen, alvast vakantiebestemmingen bekijken, een digitale kookcursus volgen, kortom: wees creatief, maak plannen, leef er naar toe en geniet er van.

Laten we vooral niet vergeten om in deze onrustige tijd vol onzekerheid elkaar te steunen, te bellen, een zoommeeting op te zetten, een videoboodschap te verzenden, een mailtje, kaartje of bloemetje te sturen. Even vragen hoe het met de ander gaat, met elkaar meeleven. Vorm van saamhorigheid. Wij hopen van harte dat u in deze tijd hoopvol, positief en vooral gezond blijft. Dan gaan wij elkaar zeker weer ontmoeten op de Nationale Oldtimerdag in 2022. Tot dan !”.

 

Namens de organisatiecommissie Nationale Oldtimerdag

Met vriendelijke groet,

William van der Meulen, voorzitter 

Lees meer...

Links en media

  • Historie
  • Persberichten
  • Foto rapportages

Social media

   

 

 

  

  

Nationale Oldtimerdag Lelystad (St. Mobiel Erfgoed Fleur de Lis)
Spuiweg 42 | 8243 PW  Lelystad | 0320-
KVK-nummer: 69870659 | BTW-nummer: NL858045722B01

Log In or Sign Up

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.